چالش های مدیریتی در سازمان پیچیده امروزی + راهکار

چاالش های مدیران در سازمان ها

نحوۀ مدیریت مدیران تأثیر بسزایی در موفقیت یا شکست هر کسب  و کار یا سازمانی دارد و نقش کلیدی مدیران در ایجاد تغییرات در سازمان انکارناپذیر است. چالش های مدیریت در سازمان پیجیده امروزی که زیرمجموعه مسائل و مشکلات سازمانی قرار می‌گیرد، زیاد است؛ به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به به تحقیق چالش های مدیریتی و معرفی بزرگترین چالش های مدیران بپردازیم.

تعریف چالش در مدیریت

واژه‌های «چالش» و «مدیریت» در دو دهه اخیر مسیر معنایی خاصی را طی کرده‌اند. با فرض اینکه با تعریف مدیریت آشنا هستید، می‌خواهیم چالش در مدیریت را تعریف کنیم. در ابتدا یک تعریف شفاف از «چالش» به‌نقل از سایت ویراستاران را بیان می‌کنیم؛ سپس به تعریف این کلمه در حوزه مدیریت می‌پردازیم.

چالش شرایط و وضعیت جدیدی است که مسیر آینده جامعه را از بیرون مورد هجوم قرار داده، حفظ تعادل آن را دچار مشکل کرده و مستلزم تلاشی سخت و سرنوشت ساز می‌کند. 

بنا بر این تعریف، چالش، مشکلات و مسائل عینی و ذهنی و خارجی و داخلی، فراگیر و محدود، ریشه‌دار و جدید است که می‌توان به‌اندازه های گوناگون حرکت متعادل یک سیستم را متوقف یا مستلزم تلاش و تدبیر کند. بنابراین تعریف چالش در مدیریت به این صورت می‌شود: مشکلاتی است که با برنامه ریزی می‌توان بهترین موضع‌گیری را در برابر آن‌ها داشت. اگر مایل هستید بیشتر درباره برنامه ریزی در مدیریت و سازمان بدانید، نگاهی به مقاله برنامه ریزی سازمانی را بیندازید.

۷ مورد از چالش های مدیریتی

مدیریت هر سازمان یا کسب و کاری در هر ابعادی با چالش های خاص خودش مواجه است. طبیعی است که وقتی ابعاد کسب و کار بزرگ‌تر می‌شود، چالش و مسائل و مشکلات آن نیز بزرگ‌تر خواهد شد. در ادامه این بخش می‌خواهیم شما را با چالش های مدیریتی آشنا کنیم. 

۱. نحوۀ مقابله با تغییر عملکرد کارکنان

یکی از مهم‌ترین مسائل و مشکلات سازمانی نحوه مقابله با تغییر عملکرد کارکنان است. برای اینکه بتوانید این چالش را مدیریت کنید، نیاز دارید انتظاراتتان را از عملکرد کارکنان تنظیم کرده تا از بروز بسیاری از این مشکلات جلوگیری کنید. راه‌حل این مشکل شناسایی هرچه زودتر مشکل و ارائۀ بازخورد سازنده به کارمند است.

۲. اخراج کارمند

اخراج کارمند یکی از مهمترین چالش های مدیریت

این چالش یکی از سخت‌ترین چالش های مدیران و مسائل و مشکلات سازمان‌هاست. برای مدیریت این چالش علاوه بر راهکاری که در چالش قبلی ارائه شد، مطمئن شوید سیاست‌های روشنی برای نقض رفتارهای شدید داشته باشید. در اخراج کارمندان منصفانه عمل کنید و قبل از اخراج انجامِ بحث به‌صورت محترمانه و رفتاری منعطف را یاد بگیرید.

۳. تصمیم‌گیری دربارۀ استخدام مناسب

تصمیم گیری در مدیریت یک مهارت مهم و اساسی برای مدیر هر سازمانی است. بسیاری از مدیران در هنگام انتخاب بین چند گزینه نمی‌توانند تصمیم درستی بگیرند و این موضوع یکی از چالش های مدیریتی و سازمانی است. اگر در استخدام کارمند اشتباه کنید، ناچار به اخراج کارمندتان خواهید شد؛ پس در این مرحله به دقت عمل کنید. برای موفقیت در این زمینه نیاز دارید دربارۀ استخدام کارمند آموزش ببینید. 
گزینه‌های مختلف را ارزیابی کنید و قبل از مشغول به کار شدن نیروی گزینش‌شده یک دورۀ کار آزمایشی برای کارمند در نظر بگیرید.

۴. انجام کاری غیر اخلاقی یا اشتباه توسط کارمند

برای اینکه دچار این چالش نشوید، در ابتدا به تمام کارمندان قوانین و اصول اخلاقی شرکت را گوشزد و همه را ملزم کنید تا این اصول را رعایت کنند.

۵. اختلافات تیم

یکی دیگر از بزرگترین مسائل و مشکلات سازمان‌ها و همچنین چالش مدیران و به‌خصوص چالش های مدیریت منابع انسانی اختلافات ایجادشده میان کارکنان و مدیریت رابطه‌ها آن‌هاست. هر مدیری از همکاری میان کارمندانش و عملکرد تیمی آن‌ها لذت می‌برد. به نظر شما وقتی کارمندی شکایتی از کارمند دیگری نزد شما می‌آورد، بهترین عملکرد شما چیست؟ در چنین موقعیتی لازم است درگیری شغلی و شخصی کارمندان را از هم تشخیص دهید.

اختلاف بین اعضای تیم یکی از چالش های بزرگ مدیران است
اختلافات تیمی یکی از بزرگترین چالش های مدیران

تحقیقات نشان می‌دهد اختلافات شغلی منجر به توجه و توسعۀ ایده‌های جایگزین می‌شود؛ اما درگیری‌های شخصی برای هر تیمی سمی مهلک است. توجه داشته باشید که شناسایی و تقویت ارزش تیم‌ها بهترین داروی پیشگیرانه برای درگیری تیمی است.

۶. نیاز به یادگیری دانش یا مهارتی جدید

جداشدن از ساحل آرامش خود و درگیر یادگیری موضوعات و مهارت‌های جدید شدن، یکی از چالش های مدیران است. اگر کارهای جدید و متفاوت انجام ندهید، در حال توسعه نیستید. مؤثرترین راه برای توسعۀ هر مدیری ورود به دنیای شغل‌های جدید و کارهای چالش‌برانگیز است.

نیاز کارکنان به یادگیری در محل کار یکی از چالش های اصلی مدیران است
نیاز کارکنان به یادگیری در محل کار یکی از چالش های اصلی مدیران

وقتی شما کار جدیدی انجام می‌دهید، برنامۀ توسعه‌ای را برای تضمین موفقیت خودتان فراهم می‌کنید. برای افزایش سطح دانش خود می‌توانید از کتاب‌ها و منابع آنلاین استفاده کنید. رهبران بزرگ همیشه در حال یادگیری هستند و با افتخار به این موضوع اعتراف می‌کنند.

۷. ازدست‌دادن کارمندان بسیار خوب با بهره‌وری و اثربخشی عالی

 صبر نکنید تا کارمند ستارۀ شما، پیشنهاد کاریِ بهتری دریافت کند و تصمیم به رفتن بگیرد؛ زیرا آن زمان خیلی دیر شده است. برای پیشگیری از این چالش برای کارمندانتان دستمزد عالی و در حد ارزش و لیاقت آن‌ها در نظر بگیرید تا احساس حمایت‌شدن در محیط کار را داشته باشند.
به یاد داشته باشید، کارمندان ستاره درنهایت برای پیشرفت در کار یا فرصت‌های شغلیِ بهتر شما را ترک خواهند کرد؛ پس اگر تمایلی به ازدست‌دادنِ آن‌ها ندارید، باید شرایطی فراهم کنید که احساس کنند زمینۀ پیشرفت در شرکت شما وجود دارند.

جمع‌بندی

در این مقاله به تحقیق ۷ مورد از چالش های مدیریت (به عنوان زیرمجموعه‌ای از چالش های سازمانی) پرداختیم و راه حل هر کدام را توضیح دادیم. مدیریت هر سازمانی چه کوچک و چه بزرگ علاوه بر دانش به هنر نیز نیاز دارد. مدیری موفق است که هنگام مواجهه با چالش های مدیران بتواند با نگاه سیستمی و کل نگر به تمام بخش های مجموعه بهترین تصمیم را بگیرد و سازمانش را از بحران نجات دهد. در دوره تفکر سیستمی کاملا درباره داشتن نگرش سیستمی در مدیریت و دستاوردهای آن صحبت کرده‌ایم.

سوالات متداول

چالش شرایط و وضعیت جدیدی است که مسیر آینده جامعه را از بیرون مورد هجوم قرار داده، حفظ تعادل آن را دچار مشکل کرده و مستلزم تلاشی سخت و سرنوشت ساز می‌کند. بنا بر این تعریف، چالش، مشکلات و مسائل عینی و ذهنی و خارجی و داخلی، فراگیر و محدود، ریشه‌دار و جدید است که می‌توان به‌اندازه های گوناگون حرکت متعادل یک سیستم را متوقف یا مستلزم تلاش و تدبیر کند. بنابراین تعریف چالش در مدیریت به این صورت می‌شود: مشکلاتی است که بابرنامه ریزی می‌توان بهترین موضع‌گیری را در برابر آن‌ها داشت.

مهم‌ترین چالش‌های مدیران عبارت‌اند از: نحوه مقابله با تغییر عملکرد کارکنان، اخراج کارمندان، تصمیم درباره استخدام مناسب و… . تمامی این موارد را به همراه موارد دیگر در این مقاله توضیح دادیم.

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

2 دیدگاه برای “چالش های مدیریتی در سازمان پیچیده امروزی + راهکار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر مدیر یک سازمان هستید، برای موفقیت کسب‌وکارتان نیاز به آموزش‌های مدیریتی دارید.

برای دریافت مینی‌دوره رایگان Mba مدیربان روی تصویر زیر کلیک کنید.