همدلی سازمانی چیست؟

همدلی سازمانی

مهارت همدلی در همه‌جا ازجمله در فضای کاری و سازمان‌ها کاربرد بسیاری دارد. در دنیای رقابتی امروز سازمان‌ها برای داشتنِ محیط کاری پویا و موفق باید به منابع انسانی‌شان توجه و تلاش کنند سازمان تنها یک فضا برای روابط کاری خشک برای کارکنان نباشد. مهارت‌های زیادی در زنده و سرحال نگه داشتنِ محیط کار وجود دارد که همدلی سازمانی یکی از مهم‌ترین آن‌‌هاست و نقش مهمی در توسعه و بهره‌وری سازمان دارد. شاید بتوان گفت هیچ استراتژی مدیریت ریسک بدون فرهنگ سازمانی همدلانه موفق نمی‌شود. در این مقاله تصمیم داریم به بررسی اهمیت همدلی در سازمان، تأثیرات مثبت آن بر عملکرد و روابط میان کارکنان و راه‌هایی بپردازیم که به تقویت همدلی در سازمان‌ها کمک می‌کند. با مدیربان همراه باشید.

همدلی در سازمان به چه معناست؟

همان‌طورکه در مقاله همدلی چیست گفتیم، همدلی به‌عنوان توانایی درک دیگران تعریف می‌شود. به زبان ساده‌تر همدلی یعنی توانایی درک احساسات دیگران و ارتباط با تجربیات آن‌ها و همچنین نگاه کردن به جهان از دید دیگران. همدلی توانایی تجسم خود در موقعیت دیگران است و تجربه احساسات افکار و تجربیات آن شخص در موقعیتی که دارد.

همدلی سازمانی بیشتر به استفاده از همدلی در روابط سازمانی (بین مدیران و کارکنان و بین کارکنان باه) اشاره داشته و نقش اساسی در بهبود ارتباطات، ایجاد همکاری و همفکری، کاهش تعارضات و افزایش رضایت شغلی کارکنان دارد.

اگر مدیر بک سازمان هستید و می‌خواهید همدلی را یاد گرفته و در ارتباط با کارکنانتان از آن استفاد کنید، حتما نگاهی به دوره کوچینگ کوچ ماهر بیندازید

چرا همدلی در سازمان اهمیت دارد؟

 به‌طورکلی مهارت‌های ارتباطی در روابط بین فردی همیشه اهمیت داشته و دارند و باعث بهبود روابط می‌شوند. درصورتی‌که مدیران، رهبران و کارکنان سازمان مهارت همدلی را بلد باشند و از آن استفاده کنند، شاهد محیط کاری دوستانه، کاهش استرس‌های شغلی، افزایش رضایت شغلی کارکنان و درنهایت رشد و توسعه سازمان خواهیم بود.

کارمندانی که با مدیران خود ارتباطی مبتنی بر همدلی دارند، در مقایسه با کسانی که چنین ارتباطی را کمتر تجربه می‌کنند، مشارکت بیشتری در کارهای سازمانی دارند.

مطالعه‌ای که  توسط دانشگاه هاروارد انجام شده، نشان داد احتمال موفقیت و دستیابی به اهداف در سازمان‌هایی که اعضای آن‌ باهم همدلی بیشتری دارند، ۶۰درصد بیشتر است. میزان رضایت شغلی در این سازمان‌ها ۳۰درصد بیشتر بوده و احتمال شکایت کارکنان در این سازمان‌ها ۳۳درصد کمتر است.

در ادامه این بخش بیشتر به جزئیات اهمیت همدلی در سازمان می‌پردازیم.

  • بهبود ارتباطات

همدلی سازماین به کارکنان و مدیران کمک می‌کند تا بهتر باهم ارتباط برقرار کنند؛ زیرا باعث می‌شود کارکنان احساس شنیده و درک‌شدن داشته باشند و بهتر بتوانند مسائلشان را حل کنند.

  • ایجاد همکاری موثرتر

همدلی در سازمان به کارکنان کمک می‌کند همکاری بیشتر و موثرتری باهم داشته باشند. در محیط کاری همدلانه کارکنان احساس می‌کنند برای یکدیگر اهمیت داشته و درنتیجه به یکدیگر اعتماد می‌کنند. نتیجه این کار تحقق اهداف سازمانی است.

  • کاهش تعارض

تعارض به‌معنی اختلاف نظر بین دو یا چند طرف است و همدلی به کاهش تعارض در محیط کار کمک می‌کند. تعارض جایی به وحود می‌آید که توافق وجود نداشته باشد. در تعارض هرکدام ار طرفین به‌دنبال تامین نیاز خودشان هستند.

در محیط کاری که همدلی وجود دارد، کارکنان تلاش می‌کنند تا دیدگاه‌های یکدیگر را درک کنند. این امر باعث می‌شود راحت‌تر اختلاف نظراتشان را مدیریت کرده و بدون ایجاد تعارض به توافق برسند. منظور از توافق پیداکردن راه‌حلی است که نیاز همه در آن تامین شود.

  • افزایش رضایت شغلی

همدلی به افزایش رضایت شغلی کارکنان کمک می‌کند. کارکنانی که احساس می‌کنند در محیط کار خود مورد همدلی قرار می‌گیرند، از کار خود رضایت بیشتری دارند و احتمال ماندگاری آن‌ها در سازمان بیشتر است.

رضایت شغلی
رسیدن به رضایت شغلی یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت استفاده از همدلی در سازمان است

سازمان‌هایی که بر روابط همدلانه تمرکر می‌کنند، به‌طور مستمر و موثر به کارکنان و مشتریان خود توجه می‌کنند و به آن‌ها گوش می‌دهند. همین امر باعث می‌شود در عین نوآور بودن مشکلات را پیش‌بینی و آن‌ها را حل کنند. مطالعات درباره تغییرات سازمانی نشان می‌دهد رهبران موفق اتفاق نظر دارند که اگر می‌خواهید شاهد تحولات بزرگی در سازمانتان باشید، باید ابتدا ارتباطات همدلانه را در سازمانتان گسترش دهید.

مزایای همدلی در سازمان چیست؟

تا اینجا بیشتر درباره مفهوم همدلی سازمانی و اهمیت آن در سازمان صحبت کردیم. در ادامه این بخش می‌خواهیم به مزایای همدلی در سازمان بپردازیم. با ما همراه باشید

  • کاهش استرس و اضطراب در محیط کار

همدلی به کاهش استرس و اضطراب در محیط کار کمک می‌کند. کارکنانی که در محیط کار خود احساس همدلی می‌کنند، احساس امنیت و حمایت بیشتری دارند. این امر باعث می‌شود که کارکنان راحت‌تر با مشکلات خود کنار بیایند و کمتر دچار استرس و اضطراب شوند.

  • افزایش خلاقیت و نوآوری

خلاقیت

همدلی به افزایش خلاقیت و نوآوری در سازمان کمک می‌کند. کارکنانی که در محیط کار خود احساس همدلی می‌کنند، راحت‌تر باهم ایده‌هایشان را به اشتراک می‌گذارند. این امر باعث می‌شود که کارکنان راحت‌تر از ایده‌های یکدیگر استفاده کنند و خلاقیت و نوآوری در سازمان افزایش پیدا کند.

  • بهبود سلامت جسمی و روانی کارکنان

همدلی به بهبود سلامت جسمی و روانی کارکنان کمک می‌کند. کارکنانی که در محیط کار خود احساس همدلی می‌کنند، کمتر دچار بیماری‌های جسمی و روانی می‌شوند.

  • تجربه بهتر مشتری از ارتباط با سازمان شما

همدلی در خدمات به مشتری به این معناست که خود را جای مشتری بگذارید و موضوع را از دید او ببینید تا درک کنید هنگام تعامل با سازمان شما چه تجربه‌ای خواهند داشت . همدلی با مشتریان باعث می‌شود مشتری تجربه‌ای مثبت از تعامل با سازمان شما داشته باشد و قطعا این مورد تاثیر زیادی در موفقیت کسب و کارتان خواهد داشت.

چگونه در سازمان خود همدلی را تقویت کنیم؟

بهتر است بدانید همدلی یک فرهنگ است و نیازمند ساخت ذهنیت مناسب. برای تقویت همدلی در سازمان، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • آموزش همدلی

آموزش همدلی به کارکنان، به آن‌ها کمک می‌کند مهارت همدلی را اصولی و درست یاد بگیرند. این آموزش‌ها می‌تواند شامل آموزش‌های نظری و عملی باشد

آموزش همدلی می‌تواند به کارکنان کمک کند تا مهارت‌های زیر را در خود تقویت کنند:

  1. آگاهی از احساسات خود و دیگران
  2. درک دیدگاه‌های دیگران
  3. ارتباط موثر با دیگران

آموزش همدلی می‌تواند به‌صورت فردی یا گروهی انجام شود. آموزش‌های فردی معمولاً بر مهارت‌های فردی همدلی مانند آگاهی از احساسات خود و دیگران تمرکز دارند. آموزش‌های گروهی معمولاً بر مهارت‌های ارتباطی و همکاری تمرکز دارند. یکی از دوره‌های موردتایید برای یادگیری همدلی، دوره‌های ارتباط بدون خشونت است که روانشناسی به نام مارشال روزنبرگ آن را پایه‌گذاری کرده است.

  • ایجاد فرهنگ همدلی در سازمان

ایجاد فرهنگ همدلی در سازمان، مستلزم ایجاد ارزش‌ها و باورهایی است که بر همدلی تاکید دارند. این ارزش‌ها و باورها باید در سیاست‌ها، رویه‌ها و رفتارهای سازمانی منعکس شوند.

این ارزش‌ها و باورها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  1. احترام به تفاوت‌های فردی
  2. پذیرش دیگران همان‌طور که هستند
  3. کمک به دیگران

سازمان می‌تواند با ایجاد سیاست‌ها و رویکردهایی که بر همدلی تاکید دارند، به ایجاد فرهنگ همدلی کمک کند. به‌عنوان مثال، سازمان می‌تواند سیاستی داشته باشد که کارکنان را تشویق می‌کند تا در صورت نیاز از هم کمک بگیرند یا در صورت بروز مشکل از یکدیگر پشتیبانی و حمایت کنند.

  • حمایت از همدلی در سازمان

سازمان باید از کارکنانی حمایت کند که از مهارت همدلی خود برای بهبود روابط کاری استفاده می‌کنند. این حمایت می‌تواند شامل ارائه پاداش‌های مادی و معنوی باشد.این حمایت می‌تواند شامل دادنِ پاداش‌های مادی و معنوی باشد.

پاداش دادن به کارکنان همدل
برای حمایت از کارکنانی که همدلی می‌کنند، به آن‌ها پاداش بدهید

به‌عنوان مثال، سازمان می‌تواند برای کارکنانی که به دیگران کمک کرده‌اند، پاداش‌های مالی یا غیرمالی مانند تقدیرنامه یا لوح سپاس اهدا کند. یا اینکه سازمان می‌تواند برنامه‌های مختلفی را برای ایجاد تعامل و آشنایی بیشتر کارکنان باهم برگزار کند. این برنامه‌ها می‌توانند شامل برگزاری فعالیت‌های ورزشی، تفریحی و فرهنگی باشد. اردوهای طبیعت‌محور و برگزاری کوچینگ‌های گروهی در طبیعت می‌تواند علاوه بر جذاب بودن بسیار موثر باشد.

اگر با مفهوم کوچینگ آشنایی زیادی ندارید، مطالعه مقاله کوچینگ چیست کمک زیادی در درک معنی مهارت کوچینگ به شما می‌کند.

سطوح همدلی در سازمان

همدلی در سازمان در سه سطح فردی، تیمی و سازمانی قابل مشاهده است:

  1. در سطح فردی
  2. در سطح تیمی
  3. در سطح سازمانی

 همدلی در سطح فردی به کارکنان کمک می‌کند تا باهم ارتباط موثرتری برقرار کنند، درک متقابل بیشتری داشته باشند و تعارضات کمتری بین آن‌ها ایجاد شود.

همدلی در سطح تیمی به اعضای تیم کمک می‌کند باهم همکاری بیشتر و موثرتری داشته باشند، درک مناسب‌تری از اهداف و چالش‌های تیم داشته باشند و درنتیجه تیم‌های کارآمدتری تشکیل دهند.

همدلی در سطح سازمانی به کارکنان و مدیران کمک می‌کند تا نسبت به اهداف سازمان دید گسترده‌تر و همدلانه‌تری داشته باشند و سازمان موفق‌تری را اداره کنند.

راه‌هایی برای همدلی مدیران با کارکنان

ازآنجایی‌که مدیران سازمان نقش بسیار مهمی را در سازمان ایفا می‌کنند و الگوی رفتار سازمانی محسوب می‌شوند، مهم است که بتوانند در شرایط گوناگون به کارکنانشان همدلی کنند.

همدلی یک ابر قدرت شگفت‌انگیز است؛ اما متاسفانه بسیاری از رهبران حتی نمی‌دانند در محل کار چگونه همدل باشند. در مجموع همانط‌ورکه علم و ادراک مردم نشان می‌دهد، رهبران همدل شرایط مناسبی را برای تیم‌ها و سازمان‌های خود ایجاد می‌کنند.

در این بخش درباره راه‌هایی صحبت می‌کنیم که یک مدیر می‌تواند از طریق آن‌ها رفتار همدلانه خودش را با پرسنل به نمایش بگذارد.

بعضی از این راه‌ها عبارتند از:

  • مشارکت دادن کارکنان در تصمیم‌گیری‌ها

اگر از آن دسته مدیران هستید که مدام با مخالفت کارمندان خود مواجه می‌شوید، بهتر است قبل از تصمیم‌گیری‌های مهم نظر کارمندان خود را بپرسید؛ زیرا مشارکت گرفتن از کارکنان می‌تواند مقاومت مداوم نیروی کار را تا حد چشم‌گیری کاهش دهد.

قبل از ایجاد تغییرات بزرگ در هر بخش از سازمان از کارمندان آن بخش نظرسنجی کنید . مشارکت دادن کارکنان باعث ایجاد فرهنگ همدلانه در سازمان می‌شود

  • علائم فرسودگی شغلی را جدی بگیرید

فرسودگی یک معضل بسیار جدی است که کارکنان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. به‌عنوان یک مدیر و رهبر بهتر است فرسودگی شغلی را در میان اعضای تیم خود تشخیص دهید. شاید بعضی از کارمندان شما بیش‌ازحدِ معمول کار می‌کنند. شما می‌توانید برنامه کاری هر فرد را ارزیابی کنید.

اگر متوجه شدید بعضی از کارمندان بسیار بیشتر کار می‌کند، راه‌هایی برای کاهش بار ابداع کنید؛ مثلاً می‌توانید بعضی از وظایف کارمند پرکار را به کارمندان دیگر واگذار کنید یا به او مرخصی با حقوق ارائه دهید. به خاطر داشته باشید که تعادل بین کار و زندگی بسیار مهم است.

  • از منافع کارمندان خود حمایت کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای نشان دادن همدلی در محل کار، حمایت از منافع کارکنان است. به‌عنوان یک رهبر باید نیازها، اهداف و رویاهای منحصربه‌فرد کارکنان خود را بشناسید. برای مثال اگر کارمندی دارید که در عرصه ورزشی فعالیت می‌کند، می‌توانید موفقیت‌های او را با پیام تبریکی ساده جشن بگیرید.

  • به کارمندانی که مشکلات شخصی دارند کمک کنید

حمایت از مشکلات کارکنان یکی از بهترین نمونه‌های نشان دادن همدلی در محل کار است. برای مثال شما می‌توانید در سازمان خود فرهنگی داشته باشید که در آن اگر هر یک از کارمندان در شرایطی بحرانی قرار گرفت، دیگر کارکنان وظایف کارمند بحران‌زده را به دوش بکشند تا او از وضعیت بحرانی خود عبور کند. مثل زمانی که کارمندی یکی از عزیزان خود را از دست داده است و شرایط حضور در محل کار را ندارد.

  • قدردانی کنید

تقویت فرهنگ قدردانی در ایجاد همدلی بسیار موثر است. بابت کارهای کوچکی که کارمندانتان برای شما انجام می‌دهند، از آن ها قدردانی کنید. این اقدامات کوچک می‌تواند آوردن فنجانی چای یا نگه داشتن درب آسانسور برای شما باشد.

  • تیم بسازید

تیم‌سازی روشی عالی برای پرورش نیروی کار همدل است. فعالیت‌های تیم‌سازی کارمندان را ترغیب می‌کند تا ارتباطات عمیق‌تری ایجاد کنند و درباره یکدیگر بیشتر یاد بگیرند. به‌جای آنکه کارها را به افراد واگذار کنید، افراد را در تیم قرار دهید و روابط بین آن‌ها را تسهیل کنید.

  • کنجکاو باشید

پرسیدن سوالات مرتبط، آگاهانه و واقعی این پیام را می‌رساند که برای مشارکت دیگران ارزش قائل هستید. پرسیدن سوال به این معناست که رهبران می‌خواهند بیشتر بدانند و بهتر بفهمند.

با تقویت همدلی در سازمان، می‌توان محیط کاری را به محیطی شادتر، سالم‌تر و کارآمدتر تبدیل کرد. هنگامی که رهبران با همدلی رفتار می‌کنند، نه‌تنها از طریق کار بلکه از نظر عاطفی و ذهنی نیز با اعضای تیم خود ارتباط بهتری برقرار می‌کنند.

رهبرانی که همدلانه‌تر عمل می‌کنند، آمادگی بیشتری برای عبور از چالش‌های پیچیده داشته و همین‌طور توانایی ایجاد تیم‌های منعطف‌تر و سازمانی قوی‌تر را دارند. تحقیقات نشان داده است که همدلی برای موفقیت کسب و کار ضروری است.

مردم مایلند ساعت‌های طولانی‌تری را برای رهبران همدل کار کنند وآن سازمان را به دیگران توصیه می‌کنند. درواقع افرادی که در سازمان‌های همدل کار می‌کنند، خود را جزئی از سازمان می‌بینند؛ نه شخصی که آنجا کار می‌کند.

کلام پایانی

همدلی سازمانی یا همدلی در سازمان، مهارتی مهم و ضروری است که نقشی اساسی در موفقیت سازمان‌ها دارد. سازمان‌هایی که بر همدلی سرمایه‌گذاری می‌کنند، از مزایای متعددی مانند بهبود ارتباطات، ایجاد همکاری، کاهش تعارض و افزایش رضایت شغلی بهره‌مند می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم به مقاله دیگر ما که در حوزه همدلی است، نگاهی ببیندازید

تفاوت همدلی و همدردی در چیست؟

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر مدیر یک سازمان هستید، برای موفقیت کسب‌وکارتان نیاز به آموزش‌های مدیریتی دارید.

برای دریافت مینی‌دوره رایگان Mba مدیربان روی تصویر زیر کلیک کنید.

 

برای دریافت آموزش مقدماتی و رایگان کوچینگ روی تصویر کلیک کنید.

در این دوره یاد می‌گیرید چطور با دیگران ارتباط موثر برقرار کنید.