جلسات کوچینگ چگونه برگزار می‌شود و در آن چه اتفاقی می‌افتد؟

جلسات کوچینگ

امروزه کوچینگ به ابزاری مهم برای کمک به افراد در بهبود عملکرد در زندگی فردی و شغلی‌شان تبدیل و استفاده از جلسات کوچینگ در سراسر دنیا برای کسب موفقیت به امری عادی تبدیل شده است. همان‌طورکه بیل گیتس گفته است، هر فردی به یک کوچ نیاز دارد؛ درواقع هر کسی که هدفی برای بهبود یا پیشرفت در زندگی دنبال می‌کند، نیازمند استفاده از کوچینگ و جلسات آن است؛ درست مثل هر ورزشکار حرفه‌ای.

در این مقاله تصمیم داریم در ابتدا درباره چیستیِ جلسات کوچینگ صحبت کنیم و در کنار بین مزایای استفاده از این جلسات شرح دهیم که در یک جلسه کوچینگ چه اتفاقی می‌افتد و چطور می‌توان بهترین بهره را از آن برد.

جلسه کوچینگ چیست؟

طبق تعریف فدراسیون جهانی کوچینگ (ICF) کوچینگ همکاری با مراجعان در یک فرآیند فکری و خلاقانه است که آن‌ها را تشویق می‌کند تا پتانسیل شخصی و حرفه‌ای خود را به حداکثر برسانند. همان‌طورکه از این تعریف پیداست، کوچ به شما کمک می‌کند تا خودتان و پتانسیل‌های درونی‌تان را کشف کنید و به اهدافتان برسید.

در یک جلسه معمولی کوچینگ، کوچ ممکن است از ابزارها و مهارت های کوچینگ مانند هدف‌گذاری، گوش دادن فعال، پرسشگری، تأمل و بازخورد استفاده کند تا به مراجع کمک کند به نتایج دلخواهش دست پیدا کند. این جلسه معمولاً توسط یک توافق‌نامه یا قرارداد کوچینگ هدایت می‌شود؛ توافق‌نامه‌ای که اهداف و انتظارات را برای رابطه کوچینک مشخص می‌کند.

 جلسه کوچینگ فرصتی است تا مراجع با کمک یک کوچ برای رسیدگی به چالش‌های شخصی یا حرفه‌ای خاص، تعیین و دستیابی به اهداف و توسعه برنامه‌ای برای رشد و موفقیت کار کند.

اگر تمایل دارید کوچینگ را به‌صورت حرفه‌ای یاد بگیرید و در این حرفه مشغول به کار شوید، حتما نگاهی به دوره آموزش کوچینگ «کوچ ماهر» بیندازید.

در یک جلسه کوچینگ چه اتفاقی می‌افتد؟

این سوال پاسخ قطعی ندارد؛ زیرا نوع کوچینگ افراد و رویکردهای کوچینک هر کوچ می‌تواند با کوچ‌های دیگر بسیار متفاوت باشد. کوچ‌ها به اشکال مختلف کوچینگ را انحام می‌دهند؛ بنابراین اینکه دو نفر کوچ هستند به این معنی نیست که آن‌ها به یک روش عمل می‌کنند؛ به‌عنوان یک کوچ آموزش دیده در اینجا چهار مؤلفه‌ای را برایتان شرح می‌دهم که سعی می‌کنم در یک جلسه کوچینگ رعایت کنم.

فرایندی که در جلسات کوچینگ رخ میدهد

۱. ارزیابی وضعیت فعلی مراجع

در جلسات کوچینگ همه‌چیز با گفتگو شروع می‌شود؛ گفت‌وگو درباره اینکه چه بخش‌هایی از زندگی خود را می‌خواهید تغییر دهید. اولین قدم در یک جلسه کوچینگ ارزیابی وضعیت فعلی مراجع است. کوچ احتمالاً از شما یک سری سؤال می‌پرسد تا به شما در شناسایی چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستید و اهدافی که می‌خواهید برسید کمک کند.

کوچ مانند آینه‌ای شفاف و بدون قضاوت تصویری به شما ارائه می‌دهد از آنچه هستید و با ایجاد آگاهی دریچه جدیدی از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های شما را نمایان می‌کند. این فرآیند ممکن است شامل کشف بعضی الگوهای فکری و رفتاری، باورها ،ارزش‌ها، ایده‌ها و به‌طورکلی کشف خودتان باشد کوچ در هر مرحله از مسیر راه شما را پشتیبانی و همراهی خواهد کرد.

۲. ایجاد شفافیت در اهداف و خواسته‌ها

مهم است درک روشنی داشته باشید از آنچه می‌خواهید از طریق کوچینگ به دست بیاورید. کوچ به شما کمک می‌کند تا اهداف مشخص و شفافی تعیین کنید که با ارزش‌ها و چشم‌انداز شما همسو باشد.

کوچ با پرسیدن سوالات تامل‌برانگیز کمک می‌کند تا خواسته‌های واقعی خودتان را کشف کنید و تصویر روشنی از آنچه می‌خواهید بدست آورید، داشته باشید. همچنین به شما کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری به دست آورید از آنچه واقعاً در زندگی می‌خواهید.

۳. بررسی گزینه‌های موجود برای انتخاب بهترین اقدام

فرآیند کوچینگ به ما یادآوری می‌کند که ما دارای حق انتخاب هستیم. چیزی که آینده ما را شکل می‌دهد، انتخاب‌هایی است که امروز می‌کنیم. از طرفی تصمیمات ما بسیار وابسته به نوع تفکر و روش حل مساله ماست.

در جلسات کوچینگ از روش‌هایی مانند بارش فکری برای ایحاد و تولید گزینه‌هایی برای انتخاب استفاده می‌شود تا مراجع به‌نحوی متفاوت از قبل تفکر کند. درست مانند فیلم‌های تخیلی با تئوری دنیاهای موازی. کوچ و مراجع باهم دنیاهای موازی بیشماری را برای انتخاب خلق می‌کنند.

۴. طراحی مسیرِ رسیدن به منِ برتر

حالا که تصویر مشخصی از وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب در دست داریم، می‌توانیم نقشه راه رسیدن به منِ مطلوب را طراحی کنیم. ابزارهایی مانند اسمارت کردن اقدام می‌تواند به مراجع کمک کند تا نقشه اقدامی دقیق و با جزئیات برای خودش و رسیدن به اهدافش ترسیم کند.

هرچه حزئیات اقدام بیشتر و نقشه شفاف‌تر باشد، انجام آن برای مراجع راحت‌تر خواهد بود. در جلسه کوچینگ، کوچ حمایت خود را از اقدام مراجع اعلام و در طول مسیر، همراهی‌اش با مراجع را حفظ می‌کند.

همان‌طورکه رویکردهای کوچ‌ها می‌تواند متفاوت باشد، لازم است یادآور شوم که افراد نیز باهم متفاوتند؛ بنابراین مولفه‌های بالا تنها کلیت یک فرایند کوچینگ را نشان می‌دهد. موارد زیادی هست که می‌توان به این فرایند اضافه کرد.

عوامل مؤثر در هزینه جلسات کوچینگ

 عوامل مؤثر بر مدت جلسات در کوچینگ عبارت‌اند از: انواع اهداف، تناوب جلسات و هزینه مدنظر مراجع برای استفاده از خدمات کوچینگ. هزینه هر جلسه کوچینگ به چند مولفه بستگی دارد است که زیر فهرست کرده‌ایم:

عواملی که بر هزینه جلسه کوچینگ اثر می‌گذارند
عوامل موثر در هزینه جلسات کوچینگ
  1. موضوع جلسات؛
  2. میزان سابقۀ کوچ؛
  3. تعداد جلسات؛
  4. سایر خدمات مورد انتظار مراجع از کوچ.

یک جلسه کوچینگ خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

 جلسات کوچینگ خوب باید چند ویژگی داشته باشد؛ ازجمله:

  1. در مراجع آگاهی ایجاد کند و به او دید متفاوتی از موقعیت و مساله موجود بدهد؛
  2. مراجع متوجه توانمندی و منحصربه‌فرد بودن خودش شود؛
  3. مراجع متوجه داشتن حق انتخاب خود شود؛
  4. تغییر نسبتا پایدار در مراحع پدیدار شود و بعد از گذراندن فرآیند کوچینگ مراجع به یادگیری رسیده باشد؛
  5. مراجع نسبت به قبل از جلسات مسئولیت‌پذیرتر شده باشد؛
  6. مراجع بتواند فرایند کوچینگ را در مسائل دیگر بکار ببرد و خود را به چالش بکشد؛
  7. جلسه کوچینگ محیطی امن برای ابراز باشد و مراجع بتواند بدون سانسور کردن خود و بدون نگرانی از قضاوت شدن خودش را ابراز کند؛
  8. کوچ حمایت خودش از مراجع را در طول مدت قرارداد حفظ کند.

بایدها و نباید‌های جلسات کوچینگ

کوچ‌ها برای ماندن در مسیر کوچینگ و درست انجام دادن کارشان از سندی به‌عنوان سند اصول اخلاقی کوچینگ پیروی می‌کنند. منشور اخلاقی کوچینگ یا همان سند اصول اخلاقی توسط فدراسیون جهانی کوچینگ تنظیم شده و به کوچ‌ها یادآوری می‌کند که خط قرمز‌های کوچینگ را زیر پا نگذارند.

این منشور مانند منشور اخلاقی‌ای است که روانشناسان دارند. کوچ‌ها موظفند اخلاقیات کوچینگ را رعایت کنند؛ در غیر اینصورت از کار تعلیق خواهند شد. برای مطالعه سند اصول اخلاقی کوچینگ می‌توانید این فایل را در سایت icf مطالعه کنید.

در کوچینگ رابطه کوچ و مراجع بر پایه اعتماد و امنیت برقرار است. وحود امنیت و اعتماد در رابطه کوچینگی موجب تاثیرگذاری و درنهایت تغییر در مراجع خواهد شد. محرمانگی در رابطه کوچینگی نیز یکی دیگر از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. کوچ و مراجع هردو موظفند که محرمانگی جلسات را حفظ کنند.

آیا نیاز است کوچ با مراجع صمیمی باشد؟

جواب این سوال خیر است. تنها نیاز است برای ساخت رابطه‌ای امن و موثر تلاش کنیم تا مراجع اعتماد لازم به کوچ و فرآیند کوچینگ را داشته باشد. آیا این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که قدرت دگرگونی در قدرت مکالمه نهفته است؟ این ضرب‌المثل به این معناست که قدرت واقعی در ایجاد نتایج و تحول برای مراجعان شما بستگی به قدرت گفتگو دارد.

 جلسات کوچینگ نتایج عالی را به همراه خواهد داشت. کوچینگ اثرگذار است، اگر به‌درستی از آن استفاده شود. کوچ‌های ماهر در کنار آموزهای متعدد سال‌ها تمرین و تجربه کسب می‌کنند تا شایستگی‌های کوچینگ را در خود و نوع بودنشان نهادینه کنند؛ بنابراین شاید ورود به این حوزه آسان به نظر برسد؛ ‌اما نیاز به تمرین مستمرو مداوم دارد.

چطور از یک جلسه کوچینگ بیشترین بهره را ببریم؟

قبل از شروع جلسات بهتر است یدانید که چرا به حلسات کوچینگ نیاز دارید. زمانی را با خودتان خلوت کنید تا بدانید به چه منظور نیاز به جلسه کوچینک دارید؟ چه انتظاری از این جلسات دارید و به نظرتان کوچ چگونه می‌تواند به شما کمک کند؟

در طول جلسات با کوچ خود و به‌خصوص با خودتان صادق باشید. کوچ‌ها روش‌هایی را آموزش دیده‌اند تا مراحعان خود را قضاوت نکنند. درباره این روشها در مقاله چگونه قضاوت نکنیم صحبت کرده‌ایم. هرچقدر یا کوچ صداقت بیشتری داشته باشید، درنهایت دستاورد بیشتری خواهید داشت. فراموش نکنید که این جلسه مال شماست؛ نه کوچ.

 به فرآیند متعهد بمانید. جلسات خود را به پایان برسانید و اقدامات تعیین‌شده در طول جلسات را انجام دهید. تنها با اقدام و ارزیابی است که می‌توانید مطمئن شوید در مسیر رسیدن به خواسته‌هایتان هستید. به فرآیند کوچینگ اعتماد کنید.

آیا کوچینگ جواب تمام مشکلات و مسائل است؟ قطعا خیر. اما اگر جواب مساله و چالش شما نباشد، قطعا جلساتتان آغاز نخواهد شد؛ بنابراین اکر جلسات کوچینگ را آغاز کرده‌اید، به فرآیند اعتماد کنید.

به خودتان اعتماد داشته باشید. هیچ‌کس به‌اندازه خودتان نمی‌تواند بهترین راهکار را برای چالشتان پیدا کند. کوچ به مراجع خود بیش از خودش باور دارد؛ زیرا هیچ‌کس مانند خودتان شما را از زوایای مختلف نمی‌شناسد؛ پس یه خودتان و توانمندی‌هایتان باور داشته باشید.

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت آموزش مقدماتی و رایگان کوچینگ روی تصویر کلیک کنید.

در این دوره یاد می‌گیرید چطور با دیگران ارتباط موثر برقرار کنید.