راه های ارتباط موثر کدام است؟

راه های ارتباط موثر

تابه‌حال به این فکر کرده‌اید چرا به بعضی افراد زودتر از دیگران اعتماد می‌کنید یا چرا تمایلتان به گفت‌وگو با بعضی افراد بیشتر از دیگران است؟ واضح است؛ زیرا بعضی افراد راه های برقراری ارتباط موثر را به‌خوبی بلد هستند و می‌دانند چگونه تاثیرگذار باشند. این افراد در عرض چند دقیقه اعتماد شخص مقابل را به دست می‌آورند. با هر کسی ارتباط برقرار می‌کنند، شخص یا گروه مقابل عاشق تعامل با آن‌ها می‌شوند. ارتباط موثر می‌تواند در هر موقعیت و شرایطی به ما کمک کند. مهم نیست از این تکنیک‌ها برای برقراری ارتباط با همسر و فرزند خود استفاده کنید یا در محل کار؛ اگر این راه ها را بیاموزید، همه مشتاق تعامل با شما خواهند بود. وقتی ارتباط در بستر اعتماد و تاثیرگذاری برقرار شود، می‌تواند زمینه‌ساز رشد و یادگیری باشد.

بهترین راه های برقراری ارتباط موثر

رابطه یک ارتباط دوطرفه بین افراد است؛ بنابراین چیزی نیست که خودتان و به‌تنهایی بتوانید آن را ایجاد کنید. بااین‌حال، می‌توانید با دنبال کردن روش‌های زیر یاد بگیرید چگونه سهم خود را برای برقراری ارتباطی موثر به‌خوبی انجام دهید.

برای ایجاد و ساخت رابطه‌ای موثر مراحل زیر را طی کنید.

  1. ظاهر خود را بررسی کنید؛
  2. اصول برقرای ارتباط موثر را به خاطر بسپارید؛
  3. زمینه مشترک پیدا کنید؛
  4. تجربیات مشترک خلق کنید؛
  5. همدل باشید؛
  6. آینه باشید و مطابقت رفتار و گفتار طرف مقابل عمل کنید.

۱. به ظاهر خود توجه کنید

به یاد داشته باشید که تاثیر اولیه بسیار مهم است. باتوجه‌به شرایط و موقعیت لباس مناسب خود را انتخاب کنید. برای مثال لباس‌های اسپرت مناسب قرارهای کاری نیستند. قطعاً اگر از لباس نامناسب استفاده کنید، قضاوت‌های اولیه شخص را درباره خود تغییر می‌دهید.

در نظر داشته باشید قضاوت‌های اولیه اشخاص و تاثیری که شما در برخورد اول ایجاد می‌کنید، روی تمایلشان برای تعامل با شما تاثیر خواهد گذاشت؛ پس بهتر است قبل از هرچیز موقعیت را بسنجید و دلیل ساخت ارتباط را بررسی کنید. آیا قصد دارید رابطه‌ای کاری ایجاد کنید یا به‌دنبال برقراری رابطه‌ای دوستانه هستید؟ آیا برای مذاکره‌ای بیزینسی آماده می‌شوید یا برای فروش محصولتان؟

خوش بودن بودن و توجه به ظاهر
خوش بودن بودن و توجه به ظاهر یکی از راه های ارتباط موثر است

تاثیر ظاهر به‌خصوص نوع پوشش و نحوه لباس پوشیدن بر شخصیت را نمی‌توان نادیده گرفت. اشخاصی که با ما آشنایی ندارند، در برخورد اول به ظاهر ما توجه می‌کنند. االبته این به این معنا نیست که فقط اشخاصی که لباس گران‌قیمت می‌پوشند، افرادی باشخصیت و قابل اعتمادند؛ بلکه آراسته بودن و تمیزی و همچنین مناسب بودن لباس و موقعیتی که در نظر داریم، اهمیت بیشتری دارد.

۲. اصول اولیه ارتباط را یاد بگیرید

ایجاد رابطه موثر و موفق می‌تواند فوق‌العاده برای حرفه شما مفید باشد؛ زیرا به شما کمک می‌کند تا روابط بین فردی خوبی برقرار کنید و این می‌تواند موفقیت‌های فردی و شخصی بسیاری برایتان داشته باشد.

در این بخش به مهم‌ترین اصولی اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند، ارتباطات خوبی بسازید.

  • نام افراد را به خاطر بسپارید

به خاظر سپردنِ زیرا به خاطر سپردن نام افراد باعث جلب اعتماد آن‌ها خواهد شد. تلاش کنید در ملاقات‌های دوم و سوم نام افراد را به خاطر آورید. خود را در موقعیتی تجسم کنید که وقتی برای بار دوم با شخصی روبه‌رو می‌شوید، او نام شما را به زبان می‌آورد. چه احساسی به دست می‌آورید ؟چه فکری نسبت به آن شخص در ذهن شما شکل می‌گیرد؟ قطعا احساس ارزشمند بودن می‌کنید.

  • با آرامش صحبت کنید

طبق تئوری نورون‌های آینه‌ای (Mirror neurons) افراد احساسات و هیجانات ما را دریافت می‌کنند. اگر در اولین برخورد آرامش نداشته باشید، احتمالاً اضطرابتان به فرد مقابل منتقل خواهد شد؛ درحالی‌که داشتن آرامش می‌تواند به ساخت امنیت در رابطه کمک کند.

  • با توجه و بادقت گوش کنید

گوش دادن فعال پایه‌ای‌ترین اصل برقراری ارتباط است. تقویت مهارت گوش دادن به شما در برقراری ارتباطات عالی کمک خواهد کرد. مهارت شنیدن یکی مهارت‌هایی است که شما در زندگی بسیار به آن نیاز دارید؛ چه کارمند باشید، چه مدیر و چه در نقش والد مهارت شنیدن به کارتان می‌آید؛ پس روی خودتان سرمایه‌گذاری و مهارت شنیدنتان را تقویت کنید.

  • لبخند بزنید

لبخند به لب داشتن در داشتن چهره‌ای کاریزماتیک به شما کمک و کاریزما بودن برقراری رابطه را آسان‌تر می‌کند. مردم به افرادی که لبخند به لب دارند، علاقه بیشتری دارند و راحت‌تر با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. تصور کنید با چهره‌ای درهم با افراد صحبت می‌کنید. در اینصورت افراد حس می‌کنند در حال حمله و تهاجم از سمت شما قرار دارند؛ بنابراین احتمالا نسبت به آنچه می‌گویید گارد خواهند گرفت.

نکته: لبخند زدن ابزاری عالی برای ایجاد رابطه است؛ اما از شوخ‌طبعی با احتیاط استفاده کنید. شوخ‌طبعی نابه‌جا یکی از موانع ارتباط موثر است. آنچه ممکن است به نظر شما شوخی قابل قبولی باشد، می‌تواند باعث آزار دیگران شود. اگر فکر می‌کنید این احتمال وجود دارد که سوء برداشت اتفاق بیوفتد، آن را مطرح نکنید .گاهی یک شوخی نابجا ممکن است کل رابطه را متزلزل کند.

  • هماهنگ با فرهنگ افراد رفتار کنید

به یاد داشته باشید رفتار یا اقدامی که در فرهنگ شما عادی تلقی می‌شود، ممکن است در فرهنگ دیگران توهین یا نامعقول باشد. آگاهی از فرهنگ‌های مختلف بسیار مهم است؛ زیرا بعضی اقدامات ممکن است تصور اشتباهی در افراد ایجاد و به رابطه آسیب وارد کند.

احترام به فرهنگ مخاطب در ارتباط
احترام به فرهنگ مخاطب در ارتباط یکی از روش های برقراری ارتباط موثر است

به این فکر کنید که با چند فرهنگ مختلف در ارتباطاتتان در تماس هستید؟ افراد در فرهنگ‌های متفاوتی بزرگ شده‌اند و زندگی می‌کنند؛ پس به فرهنگ افراد احترام بگذارید. وقتی این کار را درزمینه روابط تجاری انجام می‌دهید، روابط کاری خود را بهبود می‌بخشید.

۳. زمینه‌های مشترک را کشف کنید

مردم دوست دارند درباره خودشان صحبت کنند. از این موضوع برای کشف علایق افراد استفاده کنید. دنیای مطلوبشان را کشف کنید و درباره علایق مشترک در دنیاهای مطلوبتان صحبت کنید؛ مثلاً شاید سرگرمی‌ها و تفریحات مشابهی دارید یا شاید هر دو طرفدار یک تیم فوتبال هستید.

از این اشتراکات می‌توانید برای شروع گفت‌وگو و ساخت ارتباط اولیه کمک بگیرید؛ زیرا وقتی درباره علایق مشترک صحبت می‌کنید، مقاومت افراد کاهش پیدا می‌کند و افراد تمایلشان برای همراهی و تعامل با شما بیشتر می‌شود.

۴. در گفت‌وگو زبان مشترک خلق کنید

ما به وسیله زبان با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم؛ بنابراین بیهوده نیست اگر به زبان توجهی ویژه داشته باشیم. ایجاد زبان مشترک (Conversational domain) به شما کمک می‌کند تا درک بیشتر و درست‌تری از گفته‌های دیگران داشته باشید.

کنجکاو باشید و درباره معنای کلماتی سوال کنید که آن‌ها به کار می‌برند تا از دریافت کامل و درست پیامشان مطمئن شوید. آیا مطمئنید منظور افراد همان چیزی است که شما برداشت کرده‌اید؟

۵. همدل باشید

قبلاً هم در مقاله همدلی چیست توضیح دادیم که همدلی یعنی درک دیگران از طریق دیدن موضوعات از دیدگاه آن‌ها و شناخت احساسات آن‌ها. همدلی یکی از پایه‌های برقراری ارتباط موثر است. فرقی نمی‌کند در حال مذاکره‌ای کاری هستید یا در تلاش برای برقراری ارتباط با فرزندتان؛ همدلی در تمام ارتباطات به کارتان می‌آید.

درک متقابل و دیدن از چشم طرف مقابل نه‌تنها به رابطه استحکام می‌بخشد؛ بلکه در ساخت رابطه هم بسیار کارامد و موثر است.

۶. آینه باشید

تحقیقات نشان می‌دهد ما برای تعامل افرادی را ترجیح می‌دهیم که شبیه خودمان هستند. به گفته آلبرت محرابیان (روانشناس) کلماتی که ما به زبان می‌آوریم، تنها ۷درصد از ارتباطات ما را تشکیل می‌دهد. ۵۵درصد ارتباط مربوط به زبان بدن و ۳۸درصد باقیمانده به لحن، صدا و آهنگ صدای ما مربوط است.

انعکاس رفتار طرف مقابل
یکی از روش های ارتباط موثر انعکاس رفتار طرف مقابل می‌باشد

برای ساخت ارتباط نیاز است به تمام آن‌ها توجه کنیم. تلاش برای برقراری ارتباط فقط از طریق کلمات باعث از دست رفتن بخش اعظمی از ارتباط خواهد شد.برای اینکه بدانید چطور می‌توانید از آینه بودن در برقراری ارتباط استفاده کنید، ادامه مقاله را از دست ندهید.

برای آینه بودن از تکنیک‌های زیر استفاده کنید:

  • به زبان بدن طرف مقابل خود توجه کنید

تصور کنید فرد جلوی آینه نشسته‌اید. رفتار و حرکات او را مانند آینه منعکس کنید. برای مثال اگر شخص دست چپ خود را زیر صورتش قرار داده است، شما دست راست خود را زیر صورتتان قرار دهید.

  • خلق‌وخوی خود را با طرف مقابل تنظیم کنید و به اصطلاح هم فرکانس و هم دما با او رفتار کنید.

در نظر بگیرید اگر با افرادی که درونگرا هستند، بسیار با انرژی و هیجانِ بالا تعامل کنید، احتمالاً موقعیت را برای او سخت‌تر خواهید کرد یا اگر با فردی خجالتی بیش‌ازحد صمیمی و با شوخ‌طبعی برخورد کنید، احتمالاً او را معذب خواهید کرد. 

برعکس اگر در کنار افرادی که پر جنب‌وجوش و پرانرژی هستند، بسیار ساکت و کم‌انرژی باشید، قطعاً حوصله‌شان را سر خواهید برد؛ بنابراین سعی کنید رفتار خود را مطابق با خلق‌وخوی آن‌ها تنظیم کنید.

  • از زبان مشابه استفاده کنید

اگر شخص مقابلتان ساده و صریح صحبت می‌کند، به همان صورت با او صحبت کنید. بعضی افراد تمایل دارند از زبان تخصصی در مکالمه‌هایشان استفاده کنند. استفاده از سبک گفتاری آن‌ها می‌تواند در برقراری ارتباط موثر کمک‌کننده باشد.

می‌توانید کلمات کلیدی صحبت‌های آن‌ها یا عبارات موردعلاقه‌شان را در صحبت‌هایتان تکرار کنید. این کار باعث می‌شود افراد حس کنند که شنیده شده‌اند. البته در تکرار کردن کلمات افراد احتیاط کنید.تا ان‌ها تصور نکنند در حال تمسخر آن‌ها هستید.

  • الگوی گفت‌وگو را در نظر بگیرید

اگر شخصی آرام و شمرده و با سرعت پایین صحبت می‌کند، احتمالاً به همان شیوه هم فکرو صحبت های شما را پردازش می‌کند؛ بنابراین وقتی شما با سرعت بالا با او صحبت کنید، احتمالاً باعث گیج شدن شخص می‌شوید؛ زیرا به او زمان کافی برای پردازش گفته‌هایتان را نداده‌اید. به سرعت کلام طرف مقابل دقت کنید و سرعت گفتگوهایتان را تنظیم کنید تا پیامتان بهتر و کامل‌تر منتقل شود.

نکات مهم درباره آینه بودن و بازتاب دادن

  • اگر شخص مقابل شما زبان بدن را بلد باشد، احتمالاً متوجه خواهد شد شما در حال اجرای تکنیک آینه و انعکاس هستید و این ممکن است اثر معکوس روی رابطه ایجاد کند؛ بنابراین ربات نباشید و از این تکنیک‌ها به اندازه و در جای مناسب استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از اجرای ربات‌گونه تکنیک‌ها با آن‌ها زندگی کنید؛ یعنی در ارتباطات روزمره و عادی خود از آن‌ها استفاده کنید تا تبدیل به بخشی از بودنتان شود. در آن صورت دیگر افراد فکر نمی‌کنند در حال فیلم بازی کردن هستید.
  • دقت کنید تقلید بیش‌ازحدِ از رفتار طرف مقابل می‌تواند به رابطه آسیب وارد کند و حتی ممکن است شنیدن شما را تحت‌تاثیر قرار دهد. هر کلمه و حرکتی را تقلید نکنید؛ زیرا ممکن است شخص مقابل رفتار شما را توهین تلقی کند. زیرک باشید و رفتار خود را هماهنگ کنید.
کلام پایانی

فراموش نکنید بهترین رابطه در درازمدت ایجاد می‌شود؛ پس برای ارتباطات خود به‌اندازه کافی وقت صرف کنید؛ بااین‌حال،در صورت نیاز می‌توانید از راه های ارتباط موثر گفته‌‌شده در این مقاله برای ساخت سریع رابطه‌ای خوب استفاده کنید.بضی از مردم ممکن است تصور کنند توانایی برقراری ارتباط موثر یک موهبت طبیعی است. آن‌ها معتقدند شما یا می‌توانید با مردم رابطه برقرار کنید یا نمی توانید؛ بااین‌حال، این تمام ماجرا نیست. رابطه می‌تواند به‌طور طبیعی توسعه پیدا کند. هرکسی می‌تواند رابطه را تقویت کرده یا آن را بهبود بخشد. کافی است به ارتباط به چشم مهارت نگاه کنید و برای یادگیری آن زمان صرف کنید. بسیار زیاد تمرین کنید تا به شخصی تبدیل شوید که با همه به‌راحتی ارتباط برقرار می‌کند.

اگر علاقه‌مند به یادگیری ارتباط موثر در محل کار هستید، حتما مقاله چگونگی برقراری ارتباط موثر در محیط کار را بخوانید.

در صورت تمایل به برقراری ارتباط موثر با خود مقاله ارتباط موثر با خود چیست را حتما مطالعه کنید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت آموزش مقدماتی و رایگان کوچینگ روی تصویر کلیک کنید.

در این دوره یاد می‌گیرید چطور با دیگران ارتباط موثر برقرار کنید.