کوچینگ خانواده چیست؟

کوچینگ خانواده چیست

همان‌طورکه در مقاله کوچینگ چیست، گفتیم، کوچینگ به افراد کمک می‌کند تا از وضعیت موجود به‌سمت وضعیت مطلوب حرکت کنند. کوچینگ خانواده نیز از همین مفهوم اساسی پیروی می‌کند. برخلاف کوچینگ فردی که کوچ به اهداف مراجع توجه کرده و کمک می‌کند تا او به هدفش برسد، در کوچینگ خانواده، کوچ به خانواده به‌عنوان یک تیم نگاه کرده و در خدمت بهبود، رشد و پویایی خانواده است. به این معنا که اگر خانواده را مانند تیم در نظر بگیریم، درنهایت کوچینگ خانواده به‌نفع تیم وارد عمل می‌شود. گفتنی است رشد و پویایی خانواده با رشد و یادگیری تک تک اعضای خانواده اتفاق خواهد افتاد.

با شرکت در دوره کوچینگ «کوچ ماهر» با تمامی مهارت‌های موردنیاز یک کوچ آشنا شوید و با استفاده از آن‌ها در خانواده‌تان، خانواده‌ای شاد و موفق بسازید.

اهداف کوچینگ خانواده چیست؟

هدف انواع کوچینگ یادگیری است. ازآنجایی‌که خانواده یک سیستم زنده و در حال تغییر است، هدف کوچینگ خانواده شناخت و زیرِ سوال بردنِ الگوهای رفتاری ریشه‌دار است؛ زیرا با کشف نحوه تعامل افراد باهم و پیدا کردن الگوهای رفتاری و ارتباطی، می‌توان به تغییرات پایداری رسید و به حل تعارضات کمک زیادی کرد.

هدف استفاده از کوچینگ در خانواده
هدف کوچینگ در خانواده داشتنِ خانواده‌ای شاد و راضی است

خانواده‌ها از حمایت کوچ‌های خانواده استفاده می‌کنند تا رفتارهای مخربی را شناسایی کنند که به بنیان خانواده لطمه وارد می‌کند و سپس آن رفتارها را از بین ببرند؛ زیرا خانواده مهم‌ترین سیستم دنیاست و همه سزاوارِ داشتن خانواده‌ای دوست‌داشتنی و شاد هستند.در جلسات کوچینگ خانواده از ابزارها و تکنیک‌های کوچینگ برای حل تعارضات، سازش با هم، ارتباط موثر بین اعضا، تربیت درست فرزندان و تمام مسایل و چالش‌های مربوط به خانواده استفاده می‌شود.

دستاوردها و مزایای استفاده از کوچینگ در خانواده

چیست؟ هیچ دو خانواده‌ای شبیه هم نیستند و هر خانواده‌ای اهداف منحصربه‌فرد خودش را دارد. بعضی از خانواده‌ها ممکن است به‌دنبال پیدا کردن راهی برای کاهش هرج‌ومرج و حل تعارضات باشند و بعضی دیگر به‌دنبال ساخت محیطی امن برای رشد و آموزش اعضای خانواده و فرزندان؛ بنابراین دستاوردهای استفاده از کوچینگ در خانواده می‌تواند متفاوت باشد؛ اما به‌صورت کلی بعضی از دستاوردهای رایج آن عبارتند از:

  • ایجاد محیطی صمیمی و امن برای ابرازِ خودِ واقعی افراد خانواده و بیان نظرات بدون احساس ترس و شرم؛
  • حل تعارضات و رهایی از هرج‌ومرج؛
  • داشتن خانواده‌ای شادتر و رضایتمندتر؛
  • ساخت روابطی سالم‌تر و محکم‌تر؛
  • یادگیری مهارت مدیریت خشم؛
  • ایجاد عادات جدید در جهت تحقق اهداف خانواده؛
  • افزایش احترام در خانواده؛
  • توانمند شدن اعضای خانواده که درنهایت باعث رشد و پویایی خانواده به‌عنوان یک سیستم می‌شود؛
  • بهبود در توانایی تصمیم‌گیری؛
  • بهتر شدنِ ارتباط والدین با فرزندان؛
  • ایجاد محیطی امن برای نوجوانان و جلوگیری از رفتارهای مخرب مانند فرار و اعتیاد؛
  • و… .

مراجعان کوچینگ خانواده معمولا با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

کوچینگ خانواده با تمام مسائلی سروکار دارد که مربوط به خانواده است. کوچ‌های خانواده به خانواده‌ها کمک می‌کنند تا با درنظرگرفتنِ واقعیت، نیازها و ارزش‌هایشان، اهداف قابل دستیابی تعیین و در مسیر رسیدن به آن‌ها تغییراتی در روش‌های قدیمی خود ایجاد کنند. در زیر بعضی از چالش‌های مراجعان کوچینگ خانواده را شرح می‌دهیم:

  • فرزند خواندگی

به سرپرستی گرفتن کودکی که شما پدر و مادر او نیستید، می‌تواند برای خود شما و کودک بسیار گیج‌کننده و چالش‌برانگیز باشد. برای صحبت درباره چالش‌ها و نحوه درست مواجه شدن با این موضوع می‌توانید از یک کوچ خانواده استفاده کنید.

  • طلاق و جدایی

جدایی و طلاق
یکی از مشکلات مراجعان کوچ‌های خانواده، طلاق و جدایی است.

بعضی افراد ازدواج را هندوانه‌ای دربسته می‌دانند؛ با وجود این عواملی زیادی وجود دارد که می‌تواند به افراد در گرفتن بهترین تصمیم کمک کند. از طرف دیگر جدایی از شریک زندگی می‌تواند پیامدهای زیادی برای هرکدام از طرفین داشته باشد. کوچ‌های خانواده می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مهم و حیاتی مانند ازدواج و طلاق شما رو همراهی کنند

  • خیانت یکی از زوجین

کشف این موضوع که شریک عاطفی‌تان به شما خیانت کرده می‌تواند بسیار دردناک و ناراحت‌کننده باشد و حتی ممکن است زندگی شما را مختل کند. همراهی شخصی که بدون سوگیری و قضاوت به شما گوش دهد و به توانمند شدنتان در مسیر پذیرش و یادگیری کمک کند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

  • از دست‌دادن یکی از اعضای خانواده

غم و اندوه ناشی از فقدان شخصی عزیز تاثیر عمیقی بر کانون خانواده دارد. از دست دادن عزیزان یکی از سخت‌ترین مراحلی است که ما از آن عبور می‌کنیم. حضور یک کوچ خانواده در کاهش آشفتگی‌ها و روبروشدن با احساسات و درنهایت پذیرش بسیار کمک‌کننده است

  • برقراری تعادل در کار و زندگی

استفاده از کوچینگ در خانواده می‌تواند ابزاری عالی و قوی برای ایجاد تعادل در کار و زندگی باشد. ترسیم چرخ زندگی یکی از تمرین‌هایی است که در جلسات کوچینگ خانواده به شما داده می‌شود و در برقراری تعادل در زندگی کمک می‌کند

  • چالش‌های مربوط به نوجوانان

کنار آمدن با سال‌های نوجوانی برای اکثر خانواده‌ها چالش‌برانگیز و دشوار است. کوچ خانواده می‌تواند به شما کمک کند تا مرزهای شفاف‌تری بسازید و روابط مبتنی بر محبت و احترام را تجربه کنید. درواقع کوچ خانواده کمک می‌کند که هریک از شما زندگی را از دید دیگری ببیند و به درک درستی از یکدیگر دست پیدا کنید.

  • حل تعارضات زناشویی

بعضی از خانه‌ها بیشتر به یک میدان جنگ شبیه است تا محلی امن برای تعامل! کوچ خانواده می‌تواند به خانواده کمک کند تا برای ساخت رابطه‌ای سالم و مبتنی بر عشق و احترام تلاش کنند. درواقع هریک از اعضا نسبت به مسئولیت‌های خود در روابط خانوادگی آگاه می‌شوند و آمادگی لازم برای به دوش کشیدن این مسئولیت را به دست می‌آورند.

سخن پایانی

کوچینگ خانواده یکی از انواع خدمات کوچینگ است که به‌صورت تخصصی روی روابط در خانواده تمرکز دارد تا همه بتوانند از قرارگیری در کنار اعضای خانواده احساس رضایت و شادی بیشتری داشته باشند. مهم‌ترین مساله در خانواده، موضوع ارتباط و تعامل اعضا با هم است که درنهایت بنیان خانواده را تشکیل می‌دهد. در جلسات کوچینگ خانواده مهم‌ترین مساله پویایی خودِ خانواده به‌صورت یک سیستم یکپارچه است که با رسیدن به این هدف، تک‌تک اعضای خانواده نیز رشد خواهند کرد.

مطالعه مقالات زیر هم شاید برایتان جذاب و مفید باشد:

امتیاز دهید

برای دریافت آموزش مقدماتی و رایگان کوچینگ روی تصویر کلیک کنید.

در این دوره یاد می‌گیرید چطور با دیگران ارتباط موثر برقرار کنید.