۸ صلاحیت کوچینگ کدام است؟

آشنایی با 8 صلاحیت کوچینگ

اگر رشد شخصی و توسعه‌فردی برای شما مهم باشد، حتما با مهارت کوچینگ و نقش مهم آن در دستیابی به اهدافتان آشنایی دارید. در این مقاله، به بررسی ۸ صلاحیت کوچینگ می‌پردازیم. این صلاحیت‌ها نقش مهمی در ارتقاء کیفیت جلسات کوچینگ و دستیابی کوچی به نتایج دارند. همراه ما باشید تا هشت صلاحیت مهم در کوچینگ را باهم مرور کنیم.

تمامی صلاحیت های کوچینگ در دوره‌های آموزش کوچینگ به‌صورت تخصصی آموزش داده می‌شوند.

آشنایی با ۸ صلاحیت کوچ حرفه‌ای

در این بخش می‌خواهیم درباره صلاحیت‌هایی صحبت کنیم که یک کوچ حرفه‌ای باید داشته باشد. این صلاحیت‌ها را فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (Icf) تعریف کرده و هر فردی که می‌خواهد به‌صورت تخصصی در مهارت کوچینگ فعالیتی جدی داشته باشد، باید به صلاحیت های کوچینگ مجهز باشد. بهتر است بدانید بعضی از این صلاحیت‌ها جزو مهارت های کوچینگ هم محسوب می‌شوند.

۱. اجرای کوچینگ طبق اصول اخلاقی

 اخلاقیات در کوچینگ یک اصل اساسی است و کوچ‌ها موظف هستند تا آن را رعایت کنند. منظور از اجرای کوچینگ با رعایت اصول اخلاقی، احترام به حقوق، حریم شخصی و ارزش‌های مراجعان است. کوچینگ اخلاقی تضمین می‌کند که کوچ، ‌عنوان یک همراه مطمئن، برای کمک به مراجعین خود از راه‌های انصاف و اخلاق استفاده می‌کند.

اصول اخلاقی کوچینگ شامل رعایت مواردی مانند حفظ حریم شخصی، رازداری و حفظ محرمانگی اطلاعات، احترام به انتخابات مراجع است. همچنین، کوچ باید به مراجعین خود کمک کند تا در کشاکش‌ چالش‌های روزمره، تصمیماتی مبتنی بر اصول اخلاقی بگیرند.

رعایت اصول اخلاقی یکی از موارد مهم در میان هشت صلاحیت‌ کوچینگ است و نقش بسیار مهمی در ایجاد یک رابطه کوچینگی و مثبت و دارای اعتماد با مراجعین ایفا می‌کند. اصول اخلاقی کوچینگ تضمین می‌کنند که کوچ، بهترین منافع مراجع را در نظر می‌گیرد و باتوجه‌به اصولی اخلاقی، آن‌ها را در رسیدن به هدفشان همراهی می‌کند.

۲. اقدام مطابق طرز تفکر کوچینگ (coaching mindset)

یکی از موارد هشت صلاحیت کوچینگ، داشتن طرز تفکری مشابه طرز تفکر کوچینگ است. طرز تفکر کوچینگ یک الگوی ذهنی است که کوچ‌ها برای ارائه بهترین همراهی به افراد در راستای دستیابی به اهدافشان، از آن بهره می‌برند. عناصر کلیدی طرز تفکر کوچینگ عبارتند از: تمرکز بر راه‌حل، استفاده از پرسش‌های موثر، وتشویق به خودآگاهی.

۳. تنظیم و حفظ توافقنامه‌ها

توافقنامه‌ها نقش مهمی در تعیین تمرکز، هدف و نقشه‌راه کوچینگ دارند. توافقنامه‌ها به‌عنوان یک مدرک رسمی و کتبی، اهمیتی اساسی در ایجاد شفافیت و اطمینان در ارتباط بین کوچ و مراجع دارند. توانایی تنظیم و حفظ توافقنامه‌ها به کوچ کمک می‌کند تا به دقت به نیازها و انتظارات مراجعان گوش داده و برنامه‌های کوچینگ را براساس نظر آن‌ها طراحی کند. این توافقنامه‌ها معمولاً شامل موارد زیر می‌شوند:

  • هدف و اهداف جلسات کوچینگ؛
  • زمانبندی؛
  • قوانین و مقررات؛
  • وظایف و مسئولیت‌ها؛
  • شرایط مالی.

۴. ایجاد و توسعه اعتماد و امنیت

یکی از پایه‌های برقراری ارتباطات سازنده در کوچینگ، ایجاد و توسعه اعتماد و امنیت است. اعتماد، پایه‌ای اساسی در هر رابطه انسانی است و در کوچینگ نیز نقشی بی‌نظیر در ایجاد محیطی دارد که سرشار از اعتماد بین کوچ و مراجع است. ایجاد این اعتماد به مراجع کمک می‌کند تا راحت‌تر به خدمات و راهنمایی‌های کوچ عمل کنند.

توسعه اعتماد و امنیت به‌عنوان یکی از صلاحیت‌های کوچینگ، مسیری است که کوچ‌ها به کمک آن می‌توانند با ایجاد ارتباط‌های مستدام و اعتمادساز با مراجعان، زمینه‌های پویایی و موفقیت‌آمیزی را در طی فرایند کوچینگ خلق کنند. اصول کلیدی در ایجاد و توسعه اعتماد و امنیت در کوچینگ شامل موارد زیر می‌شوند: 

  • شناخت مراجع؛
  • احترام و توجه؛
  • صداقت و شفافیت؛
  • حفظ محرمانگی؛
  • تشویق به خودآگاهی.

۵- حضور و توجه

حضور و توجه کامل به مراجع و جلسات کوچینگ، یکی از عوامل اساسی در کوچینگ مؤثر است. این صلاحیت به‌معنای اختصاص دادن زمان، توجه و انرژی به مراجع و محتوای جلسه است. حضور و توجه کامل به مراجعان، احساس ارزشمندی و اهمیت آن‌ها را تقویت و محیطی امن و مطمئن را ایجاد می‌کند.

برای توسعه حضور و توجه در جلسات کوچینگ می‌توانید از روش‌ها و ابزارهای زیر استفاده کنید:

  • تمرکز ذهنی

کوچ باید در حین جلسات کوچینگ تمرکز ذهنی کامل خود را روی مراجع و محتوای جلسه داشته باشد.

  • گوش دادن فعالانه

با گوش دادن فعال به مراجع و سوالاتشان و با دقت و تمرکز پاسخ دادن، احساس توجه کامل را به مراجع منتقل می‌کند. 

  • حضور ذهنی

ایجاد حضور ذهنی عمیق در جلسات کوچینگ باعث می‌شود مراجعان احساس کنند کوچ به‌طور کامل در کنار آن‌هاست.

  • استفاده از فنون مرتبط

استفاده از تکنیک‌ها و روش‌هایی مانند سوالات باز، تمرینات توجه و تمرکز و مهارت‌های تعامل مؤثر به کوچ کمک می‌کند تا حضور و توجه کامل خود را بهبود دهد.

۶. گوش دادن فعالانه

 گوش دادن فعال یکی از مهم‌ترین موارد در میان ۸ صلاحیت کوچینگ است. کسب این صلاحیت و رعایت آن توسط کوچ به مراجع اجازه می‌دهد تا نقاط قوت و ضعف خود را به‌راحتی بیان کند و به‌طور عمیق‌تر با خودش آشنا شود. در جلسات کوچینگ، گوش دادن فعالانه به مراجع فرصت می‌دهد تا احساس کند واقعاً موردتوجه قرار گرفته و برای کوچ خودش دارای ارزش است.

تقویت مهارت گوش دادن فعال به کوچ‌ها این امکان را می‌دهد از تجربه مراجعین خود بهره برده و به‌صورت دقیق‌تر به نیازها و خواسته‌های آن‌ها پاسخ دهند. گوش دادن فعالانه باعث می‌شود تا مراجعان به احساس شناخته‌شدن و ارتباط نزدیک‌تر با کوچ خود دست پیدا کنند و جلسات کوچینگ موفق و بهتری را تجربه کنند.

این مهارت اعتمادبه‌نفس مراجع را افزایش می‌دهد و به او کمک می‌کند تا از تجربیات خود یاد بگیرد و به بهترین شکل ممکن پیش برود. شما می‌توانید برای تقویت این مهارت در خودتان این اصول را بیش‌تر از پیش رعایت کنید:

  • تمرکز کامل

کوچ باید تمام توجه خود را به مراجع اختصاص دهد و در جلسات کوچینگ به تمامی جزئیات صحبت‌های مراجع گوش کند.

  • عدم قطع تماس چشمی

حفظ تماس چشمی مستمر با مراجع، نشان‌دهنده تمرکز کوچ بر مراجع و صحبت‌های اوست.

  • قطع نکردن صحبت مراجع در هنگام جلسه

کوچ نباید صحبت‌های مراجع را قطع کند و باید به او اجازه دهد تا صحبت‌های خود را به پایان برساند.

  • پرسش‌های عمیق

استفاده از پرسش‌های عمیق برای درک عمیق‌تر از مسائل و انگیزه‌های مراجع، از مهارت‌های گوش دادن فعالانه است.

۷. ایجاد یا برانگیختن آگاهی

 آگاهی، پلی برای دستیابی به تغییر و رشد است. این صلاحیت کوچینگ به کوچ‌ها این امکان را می‌دهد تا مراجع خود را به خودآگاهی زیادی برسانند. عناصر کلیدی این صلاحیت عبارتند از:

  • پرسیدن سوالات قوی و تحول‌آفرین

کوچ با استفاده از پرسش‌های تحول‌آفرین و کمک به مراجع برای تجزیه‌وتحلیل عمیق‌تر وضعیت‌ها و انگیزه‌هایش در او آگاهی ایجاد می‌کند. درباره این مهارت مهم در مقاله پرسشگری چیست مفصلا صحبت کرده‌ایم.

  • تشویق به بازنگری و انعطاف

مراجعان برای دستیابی به آگاهی عمیق‌تر باید آمادگی داشته باشند تا درباره هر شرایطی بازنگری کنند و از خود انعطاف پذیری نشان دهند. 

  • ترغیب به تجربه و آزمایش

کوچ می‌تواند مراجع را ترغیب کند که تجربه‌های جدیدی را تجربه کند و از طریق آزمون‌ها و خطاها به آگاهی بیشتری دست یابد.

۸. تسهیل کردن فرایند رشد مراجع

تسهیل کردن فرایند رشد مراجع یکی از نقاط قوت اساسی متخصصان کوچینگ است. این صلاحیت به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از طریق استفاده از ابزارها، تکنیک‌ها و مهارت‌های خود، مراجعین را در راستای دستیابی به اهداف و رشد شخصی و حرفه‌ای‌شان همراهی کنند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که صلاحیت تسهیل کردن فرایند رشد مراجع، یکی از نقاط قوت کوچ‌هاست.

این صلاحیت به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با تشخیص نیازها و اهداف، طراحی برنامه‌های انگیزشی، ارائه بازخورد سازنده، تسهیل در تجربه‌های یادگیری و مدیریت تغییرات، مراجعین را در مسیر رشد و توسعه‌شان همراهی کنند. عناصر کلیدی این صلاحیت عبارتند از:

  • تشخیص نیازها و هدف‌ها

متخصص کوچینگ ابتدا باید نیازها، هدف‌ها و انتظارات مراجع را به‌دقت شناسایی کرده تا بتواند یک مسیر رشد مناسب برای آن‌ها ایجاد کند.

  • طراحی برنامه‌های انگیزشی

با استفاده از تکنیک‌های انگیزشی، کوچ می‌تواند به مراجع در مسیر طراحی برنامه‌هایی برای رشد و توسعه‌اش همراهی کند.

  • ارائه بازخورد سازنده

کوچ با استفاده از مهارت بازخورد در ارتباطات، مراجعین را در مسیر رشدشان تقویت و آن‌ها را به بهبود‌های مستمر ترغیب می‌کند.

  • تسهیل در تجربه‌های یادگیری

کوچ با ایجاد تجربه‌های یادگیری جذاب و موثر، مراجع را به‌سمت رشد و یادگیری پیشرفته هدایت می‌کند.

  • مدیریت تغییرات

تغییرات بخشی طبیعی از فرایند رشد است. کوچ با توانایی مدیریت و هدایت مراجع در مواجهه با تغییرات، او را در این مسیر همراهی و کمک می‌کند.

نتیجه گیری

در این مقاله، به ۸ صلاحیت کوچینگ پرداختیم که نقش بسیار حیاتی در شکل‌گیری یک تجربه موفق از جلسات کوچینگ دارند. این صلاحیت‌ها شامل اجرای اخلاقی کوچینگ، تفکر کوچینگی، توافقنامه‌های متعهدانه، ایجاد اعتماد و امنیت، حضور و تمرکز کامل، گوش دادن فعالانه و ایجاد آگاهی در فرآیند رشد می‌شوند. شما نیز می‌توانید با تقویت صلاحیت‌ های کوچینگ در خودتان به یک کوچ مؤثر ‌ تبدیل شوید. کوچی که می‌تواند به مراجعین خود کمک کرده تا راحت‌تر به اهداف خود دست یافته و تغییرات مثبتی را در زندگی و کار خود ایجاد کنند. تقویت این مهارت‌ها ابزارهای عملی و کاربردی موردنیاز را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به بهبود مستمر خود و دیگران در مسیر پیشرفت کمک کنید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت آموزش مقدماتی و رایگان کوچینگ روی تصویر کلیک کنید.

در این دوره یاد می‌گیرید چطور با دیگران ارتباط موثر برقرار کنید.