مسئولیت پذیری چیست و چطور فردی مسئولیت پذیر باشیم؟

مسئولیت پذیری چیست

قبل از اینکه به تعریف واژه مسئولیت پذیری بپردازیم نیاز است بدانیم که مسئولیت پذیری دارای دو رویکرد در قبال انجام کارهاست. در یک حالت منظور از مسئولیت پذیری (responsibility) انجام وظیفه و به‌عبارتی وظیفه‌محور بودن است. در هر فضایی هر فردی ممکن است مسئول انجام کاری مشخص باشد؛ برای مثال حسابدار یک شرکت مسئول رسیدگی به امور مالی شرکت است؛ بنابراین شخصی که به وظایف خود عمل می‌کند، شخصی مسئولیت پذیر یا responsible است. اما حالت دوم مسئولیت پذیری حالتی است که پس از وقوع یک موقعیت اتفاق می‌افتد؛ درواقع یعنی عواقب انتخاب‌ها و اعمال و رفتارمان را پذیرفتن که به این حالت accountability می‌گوییم. در این مقاله درباره هر دو حالت باهم صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تعریف مسئولیت پذیری چیست؟

در این بخش به‌طور مفصل‌تر واژه مسئولیت پذیری را در دو حالت باهم بررسی می‌کنیم.

۱. مسئولیت پذیری به پذیرش مسئولیت رفتار صادقانه و اخلاقی در قبال دیگران اشاره دارد. در یک مفهوم گسترده‌تر، مسئولیت پذیری به‌معنای تمایل به قضاوت درباره عملکرد است.

مسئول‌پذیر باشیم

در این حالت هر فرد، مسئول اعمال خود است و اگر اعمال نامطلوب را انتخاب کند، با عواقبی روبه‌رو خواهد شد. در این حالت مسئولیت پذیری (accountability) نه‌تنها شامل انجام تسک می‌شود؛ بلکه فرد بعد از انجام نیز در قبال نتیجه پاسخگوست. مسئولیت پذیری باعث می‌شود تا وظایف در سطح بالایی انجام شوند، باعث تقویت صداقت می‌شود و اعتماد افراد اطراف شما را جلب می‌کند.

۲. مسئولیت پذیری  در این حالت مربوط به زمانی است که فرد تمام وظایف محوله‌شده را انجام می‌دهد و به‌طور حرفه‌ای و در حد توان خود به تعهدات خود پایبند است.

مسئولیت‌پذیری در حالت دوم به‌طور خاص بر وظیفه متمرکز است و می‌تواند شامل این موارد باشد: چه کسی چه نقشی دارد؟ چه چیزی نیاز است و چه کاری باید انجام شود تا موفق شود؟ در این حالت با تمام شدن تسک مسئولیت شخص نیز به اتمام می‌رسد

بزرگ‌ترین تفاوت دو تعریفی که از مسئولیت پذیری شرح دادیم، پاسخگو یودن یا نبودن در قبال عواقب و نتیجه است. ممکن است شخصی فقط وظیفه انجام کاری را به عهده داشته باشد. در اینجا فقط کافی است آن کار انجام شود و به اتمام برسد. عواقبی وجود ندارد یا اگر وجود دارد ارتباطی با انجام‌دهنده کار ندارد.

در نظر بگیرید فردی تنها زندگی می‌کند. این فرد وظیفه دارد در زمان مشخصی لباس‌های کثیف خودش را بشوید. اگر این کار انحام نشود، کسی جز خود شخص در قبال آن پاسخگو نیست. انجام ندادن آن وظیفه از سمت مقام بالاتر عواقبی در پی ندارد.

انواع مسئولیت پذیری

در این بخش می‌خواهیم درباره انواع مسئولیت پذیری صحبت کنیم. در ادامه شما را با انواع مسئولیت پذیری آشنا می‌کنیم. 

۱. مسئولیت پذیری درونی 

مسئولیت پذیری درونی، پاسخ‌گویی به خود در قبال اعمال و رفتارمان است. این تعهدِ شخصی یک فرد است که به ارزش‌های خود صادق باشد و به وعده‌های خود عمل کند. مسئولیت پذیری درونی از درون بروز پیدا کرده و اعتباری ایجاد می‌کند که دیگران به شخص احترام می‌گذارند.

درواقع فرد مسئولیت پذیری خود را در مقابل رفتار خودش مسئول می‌داند و حتی اگر نیاز به پاسخ‌گویی نداشته باشد، بازهم مسئولیت پذیری خود را حفظ می‌کند؛ زیرا شخص برای سنجش رفتار خود به رضایت درونی‌اش مراجعه می‌کند. 

۲. مسئولیت پذیری بیرونی 

در این حالت از مسئولیت پذیری، فرد نه‌تنها به خود بلکه به افراد دیگری ازجمله والدین، همسر، مدیر، کارمند، اجتماع و… نیز پاسخ‌گوست. درواقع فرد ملزم به رعایت هنجارها و قوانینی است که محیط به او تحمیل می‌کند. برای مثال کارمندان در محل کارشان در مقابل وظایفشان پاسخ‌گو هستند و مسئولیت انحام وظایف تعیین‌شده بر عهده آن‌هاست.

مسئولیت پذیری بیرونی وجود دارد تا از مسئولیت پذیری درونی حمایت کند. بااینکه مسئولیت پذیری بیرونی در افراد تعهد ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند از مسئولیت درونی افراد برای رسیدن به اهداف حمایت کند. وجود مسئولیت بیرونی به فرد کمک می‌کند تا از حمایت افراد دیگر یهره‌مند و درنتیجه مسئولیت پذیری درونی شخص تقویت شود.

راهکارهایی برای تقویت مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری شخصی نقش مهمی در رضایت شما از زندگی شخصی و حرفه‌ای‌تان ایفا می‌کند. برای کمک به بهبود مسئولیت پذیری، از راهکار‌های زیر کمک بگیرید.

  • اشتباهات خودتان را بپذیرید؛
  • اشتباهاتتان را جبران کنید؛
  • آگاه باشید و خودتان را ارزیابی کنید؛
  • گروه حامی تشکیل دهید؛
  • زمانتان را مدیریت کنید؛
  • از یک کوچ حرفه‌ای کمک بگیرید.

در ادامه این بخش هرکدام از این راهکارها را بیشتر توضیح می‌دهیم.

۱. اشتباهات خود را بپذیرید 

گاهی افراد فکر می‌کنند با پذیرش اشتباه خود، یه فردی ضعیف تبدیل خواهند شد. به همین خاطر در صورت مرتکب شدن اشتباه از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی می‌کنند یا دیگران را برای انجام اشتباه خود مقصر می‌دانند. در این صورت نه‌تنها مشکل رفع نخواهد شد، بلکه احتمالا این رفتار باعث به وجود آمدن کدورت و از بین رفتن اعتماد افراد می‌شود.

اشتباهات خود را بپذیرید
پذیرفتن اشتباهات باعث تقویت مسئولیت پذیری در شما می‌شود

پذیرش اشتباه و عواقب رفتار اولین قدم برای توسعه مسئولیت پذیری است. برای مثال تصور کنید به جشن تولد دوستتان دعوت شده‌اید؛ اما روز تولد مهمانی دوستتان را فراموش می‌کنید. دوستتان با شما تماس می‌گیرد تا جویای دلیل عدم حضورتان شود. چه می‌کنید؟

پیشنهاد می‌کنیم بدون سرزنش خود و در کمال صداقت مسأله را با دوستتان در میان بگذارید. پذیرش عواقب رفتارتان و داشتن صداقت به شما و دوستتان در حفظ این رابطه ارزشمند کمک خواهد کرد.

۲. جبران کنید

پذیرش به‌تنهایی کافی نیست. اگر اشتباهی کرده‌اید و اشتباهات شما باعث وارد شدن آسیب به شخص، سیستم، سازمان و… شده است، نیاز است اشتباهتان را جبران کنید. تمام تلاش خود را بکنید تا حتی اگر با وجود سعی زیاد هم نتوانستید به وظیفه یا تعهدتان عمل کنید، بازهم مسئولیت عملتان را به عهده بگیرید. اگر گفتار یا کردار شما به شخص دیگری آسیب رساند، بدون مقصر فرض کردن محیط و عوامل خارجی، از او عذرخواهی کنید و در صدد جبران برآیید.

فرض کنید باید گزارشی مهم را به مدیرتان تحویل دهید؛ اما گزارش به‌موقع آماده نشده است. مدیرتان شما را بازخواست می‌کند. قطعا تنها پذیرفتن اشتباهات نمی‌تواند رفتاری مسئولانه تلقی شود. درست است که شما اولین قدم را برای رفتاری مسئولانه برداشته‌اید، اما نیاز است در صدد جبران کاستی خود قدمی بردارید؛ مثلا شاید با گرفتن فرصتی بیشتر به تکمیل گزارش بپردازید و خسارت‌های وارد شده به‌خاطر آماده نشدن آن را در زمان مقرر بپردازید.

۳. آگاه باشد و خود را ارزیابی کنید 

حفظ آگاهی و ارزیابی از رفتارتان به شما در مسئولیت پذیر بودن کمک زیادی می‌کند .پاسخ به سوالات زیر می‌تواند مسیر آگاهی و ارزیابی را برایتان شفاف کند:

خودآگاهی باعث مسئولیت پذیرشدن شما می‌شود

  • آخرین باری که با بهانه‌تراشی از زیر بار مسئولیت رفتاری، شانه خالی کرده‌اید چه زمانی بوده است؟
  • چه موانعی برای مسئولیت پذیر بودن داشتید؟
  • موقیت‌های مشابهی که در آن‌ها مسئولیت پذیر نیستید کدامند؟ 
  • آیا به‌راحتی اشتباهات خود را می‌پذیرید؟
  • آیا در پی جبران اشتباهات خود برمی‌آیید؟ 
  • سئولیت پذیر نبودن چگونه شما را از رسیدن به اهدافتان دور نگه می‌دارد؟

4. گروه حامی تشکیل دهید

اگر فردی را می‌شناسید که هدف مشترکی با او دارید، می‌توانید از یکدیگر برای مسئولیت پذیر بودن در مسیر حمایت کنید. برای مثال افرادی که به‌صورت گروهی خود را برای کنکور آماده می‌کنند، نسبت به افرادی به‌صورت فردی درس می‌خوانند، مسئولیت پذیری بیشتری دارند.

تئوری نورون‌های آینه‌ای به‌خوبی دلیل این اتفاق را توضیح می‌دهد. مسئولیت پذیری در گروه بسیار بیشتر است؛ زیرا افراد گروه از یکدیگر برای ادامه دادن و مسئول بودن حمایت می‌کنند.

برای مثال انجمن‌های ترک اعتیاد از همین روش برای ایجاد مسئولیت پذیری در افراد، استفاده می‌کنند. گروه‌های na وجود دارند تا افرادی که هدف مشترک دارند ( ترک اعتیاد) با حمایت از همدیگر احتمال محقق شدن هدف را افزایش دهند. نورون‌های آینه‌ای در گروه باعث ایجاد و انتقال حس مسئولیت پذیری در افراد می‌شود.

۶. زمان خود را مدیریت کنید

 اگر شما هم حداقل یک بار دیرتر از موعد مقرر به قرارتان رسیده‌اید و ترافیک را مقصر دیر رسیدن خود دانسته‌اید، بهتر است در نظر خود تجدید کنید. افرادی که مسئولیت اعمال خود را می‌پذیرند، به‌جای مقصر دانستن ترافیک (عوامل بیرونی) بر موارد قابل کنترل مثل مدیریت زمان و انرژی تمرکز می‌کنند.

مهارت‌های مدیریت زمان کلید مسئولیت پذیری شخصی است. مدیریت صحیح زمان به شما این امکان را می‌دهد تلاش کافی برای کارهای ضروری اختصاص دهید و درعین‌حال از اهمال‌کاری جلوگیری کنید.

در مثال بالا شاید در نظر گرفتن احتمال ترافیک به شما کمک کند کمی زودتر منزل را ترک کنید تا به‌جای مقصر دانستن ترافیک (که روی آن کنترل ندارید) روی زودتر حرکت کردن (که در کنترل شماست) تمرکز کنید؛ بنابراین شاید بهتر باشد یاد بگیرید چگونه زمان خود را بهتر مدیریت کنید.

۶. کوچ داشته باشید

آگاهی و مسئولیت پذیری دو بال کوچینگ است. درصورتی‌که با کوچینگ آشنایی ندارید، حتما مقاله کوچینگ چیست را بخوانید. کوچ به شما کمک می‌کند تا هدفی تعیین کنید و در طول مسیر رسیدن به هدف مسئولیت پذیر بمانید.

کوچ داشته باشید
کوچ به شما در تقویت مسئولیت پذیری کمک زیادی می‌کند

کوچینگ به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید در برگزیدن رفتارهایتان حق انتخاب دارید و سپس با ایجاد آگاهی و حفظ آن در طول مسیر، شما را به‌سمت مسئولیت پذیری سوق می‌دهد؛ مسئولیت پذیری در قبال رفتار و اعمالی که آن‌ها را خودتان انتخاب کرده‌اید. کوچ بدون سرزنش و قضاوت از شما حمایت می‌کند تا به موارد قابل کنترل توجه کرده و عواقب اعمال و رفتارتان را بپذیرید.

مسئولیت پذیری در کار چیست؟

مسئولیت کاری مربوط به زمانی است که یک کارمند تمام وظایف شغلی خود (شرح وظایف ذکرشده) را انجام می‌دهد و به‌طور حرفه‌ای و در حد توان خود به خط‌ومشی‌های شرکت پایبند است. وقتی در محل کار مسئولیت‌پذیر هستید، دیگران شما را به‌عنوان یک کارمند ارزشمند و یک همکار قابل اعتماد می‌بینند.

اَعمال روزانه شما در محل کار، رفتار شما در رویدادهای کاری خاص و نحوه رفتار شما با سایر کارکنان، همه از مسئولیت پذیری شما در محل کار ناشی می‌شود. نوع مسئولیت‌های شغلی شما و انتظاراتی که از رفتار شما در محل کار می‌شود، به محیط کار و نقش خاص شما بستگی دارد.

چگونه مسئولیت پذیری را در محل کار افزایش دهیم؟

مسئولیت در محل کار مهم است؛ زیرا حرفه‌ای بودن فرد را نشان می‌دهد و می‌تواند یکی از دلایل ارتقای شغلی افراد در سازمان باشد. مدیران به افراد مسئولیت‌پذیر اعتماد بیشتری دارند و کارمند مسئولیت پذیر برای سازمان بسیار ارزشمند هستند. افراد مسئولیت‌پذیر غالبا افراد متعهدی هستند که وظایف را به‌موقع و کارها را با کیفیت بالا انحام می‌دهند.

به‌عنوان یک کارمند برای تقویت مسئولیت پذیری‌تان می‌توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید.

با آگاهی انتخاب کنید

اولین قدم را با آگاهی کامل بردارید. قبل از قبول مسئولیت نسبت به وظایف خود آگاه شوید. شرح شغل خود را مرور کنید و از اهداف فعلی پروژه آگاه باشید. برای مدیران سازمان بسیار مهم است افرادی را استخدام کنند که بر انجام وظایف خود به بهترین شکل تمرکز دارند.

قبل از انجام وظایف اضافی یا کمک به دیگران مطمئن شوید که دقیقا چه کاری باید انجام شود تا بتوانید بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارید.

صادقانه رفتار کنید

صداقت یک مهارت و ویژگی است که توسعه آن به زمان نیاز دارد. وجود اصول اخلاقی قوی به کارکنان کمک می‌کند تا در محیط کار صادقانه عمل کنند. افراد صادق قابل اعتماد هستند و می‌توانند تصمیمات اخلاقی بگیرند؛ تصمیماتی که به نفع سازمان و همکاران باشد. فرد صادق وظیفه‌ای را نمی‌پذیرد که از پس آن برنمی‌آید تا از خسارات احتمالی جلوگیری کند.

مسئولیت را به اهلش بسپارید

گاهی قبول مسئولیت برای انجام یک کار تنها به‌دلیل مزایایی است که برای شما دارد. اگر تشخیص می‌دهید فرد دیگری می‌تواند بهتر از شما آن کار را انجام دهد، درنگ نکنید. شاید بهتر باشد برای اطمینان از درست پیش رفتن کار، از شخص متخصص آن کمک بگیرید حتی مدیریت آن کار را به دیگری محول کنید.

وقت شناس باشید

افراد مسئولیت پذیر خوش‌قول هستند و تلاش می‌کنند تا زمان دیگران را محترم بشمارند. هر روز سر وقت برای شروع کارتان حاضر شوید، چند دقیقه زودتر در جلسات حاضر شوید و وظایف را در موعد مقرر یا قبل از آن تکمیل کنید.

وقت شناس باشید
یکی از راه‌های مسئولیت پذیری در کار وقت شناس بودن است

هیچ‌کس تصویر خوبی از افرادی ندارد که همیشه دیر به محل کار خود می‌رسند. سروقت بودن را تمرین کنید، احتمالات را در نظر بگیرید و پلن دومی داشته باشید تا بتوانید خوش‌قولی خود را حفظ کنید.

برای انجام کار داوطلب شوید

داوطلب شدن در محل کار برای انجام وظایف اضافی نشان می‌دهد که می‌خواهید به موفقیت شرکت کمک کنید و برای مسئولیت بیشتر آماده هستید. البته باید در نظر بگیرید قبول مسئولیت اضافه نباید مانع از انجام وظایف اصلی شما شود.

داوطلب شدن می‌تواند یک تجربه یادگیری عالی باشد و ممکن است فرصت‌های بیشتری برای رشد و پیشرفت شما درمحل کار فراهم کند.

نقش مدیر سازمان در گسترش فرهنگ مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری یک فرهنگ است. اگر کارمندان مسئولیت پذیر می‌خواهید، نیاز است مسئولیت پذیری را در خود و در سازمانتان تقویت کنید. مدیری که نسبت به سازمان و کارمندان خود مسئولیت پذیر نیست، نمی‌تواند انتظار داشتن کارمندان مسئولیت‌پذیر را در سازمانش خود داشته باشد.

۱. شفاف باشید

شرح شغل و وظایف کارکنان را در شفاف‌ترین حالت ممکن ابلاغ کنید. کارمندان باید درک روشنی از ارزش‌ها و رفتارهایی داشته باشند که سازمان انتظار دارد؛ به‌عنوان مثال اگر شرکت معتقد است مشتری در اولویت قرار دارد، کارمندان باید بر نیازهای مشتری تمرکز کنند تا آنچه را که می‌توانند برای برآورده کردن نیازهای مشتری و حتی فراتر از انتظارات او انجام دهند.

۲. کارمندان را در روندها درگیر کنید

رهبران باید به‌طور شفاف آنچه را که می‌دانند، آنچه نمی‌دانند و نحوه تصمیم‌گیری را با کارمندان درگیر هر پروژه به اشتراک بگذارند. کارمندان از این روند خارج نمی‌شوند و فعالانه درگیر هستند، می‌توانند سؤال بپرسند، ایده‌های خود را ارائه دهند و صادقانه درباره مسائل بحث کنند.

درگیر کردن کارمندان در روندهای پروژه
برای افزایش مسئولیت پذیری در کار، از کارکنانتان نظرخواهی کنید

درگیر کردن کارمندان به آن‌ها احساس ارزشمندی می‌دهد و تعهدشان را برای انجام کار بالا می‌برد.

۳. هدف معنادار داشته باشید

چرایی انجام کار برای افراد بسیار مهم است. درباره ماموریت و رسالت سازمان واضح صحبت کنید و به کارمندان اجازه دهید بدانند در چه نتیجه‌ای سهیم هستند. داشتن هدف معنادار افراد را به انجام کارها ترغیب می‌کند و مسئولیت پذیری را افزایش می‌دهد.

بعضی از سازمان‌ها بیانیه رسالت خود را به‌صورت مکتوب در سازمان و جایی قرار می‌دهند که در دید همه کارمندان باشد تا هر روز به آن‌ها یادآوری شود برای هدف والایی زحمت می‌کشند.

کوچینگ چگونه باعث تقویت مسئولیت پذیری می‌شود؟

یکی از مزایای کلیدی مهم کوچینگ، افزایش مسئولیت پذیری شخصی است. کوچ به شما قدرت می‌دهد تا مالکیت اعمال و تصمیمات خود را به دست آورده و حس مسئولیت پذیری خود را تقویت کنید. کوچ از طریق درک پیامدهای انتخاب‌هایتان به شما در پذیریش مسئولیت رفتارتان کمک می‌کند.

همچنین از شما برای ایجاد استراتژی‌هایی حمایت می‌کند که برای غلبه بر هر باور یا رفتار مانع پیشرفتتان لازم است. مربی از طریق ارتباط منظم و چک کردن، شما را در قبال تعهداتی مسئول می‌داند که نسبت به خودتان کرده‌اید. این مسئولیت‌پذیری احساس انضباط و مسئولیت‌پذیری بیشتری را تقویت می‌کند و به شما امکان می‌دهد حتی زمانی که با چالش‌ها یا شکست‌ها مواجه می‌شوید، روی اهداف خود متمرکز بمانید. درنتیجه، در پیشبرد پیشرفت خود فعال‌تر و متکی به خود می‌شوید.

با شناخت مزایای کوچینگ که مسئولیت پذیری یکی از مهم‌ترینِ آن‌هاست، می‌توانید از قدرت این رابطه حمایتی برای به حداکثر رساندن نتایج خود استفاده کنید. چه کارآفرین، چه دانشجو یا علاقه‌مند به سلامت باشید، یک کوچ می‌تواند راهنمایی و پشتیبانی لازم برای دستیابی به اهدافتان را ارائه دهد.

مسئولیت پذیر بودن چه مزایایی دارد؟

با اینکه گاهی مسئولیت پذیری می‌تواند بسیار دشوار باشد، اما قطعا مزایایی زیادی دارد. همان‌طورکه به داشتنِ اختیار و حق انتخاب معتقدیم، باید بدانیم که انتخاب‌های ما اثراتی دارد و تنها شخص تصمیم گیرنده مسئول آن اثر است. در ادامه بیشتر درباره مزایای مسئولیت‌پذیری صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

۱. تعاملات اجتماعی مثبت‌تر و سالم‌تر 

افرادی که مسئولیت رفتار خود را می‌پذیرند، احتمالاً روابط سالم‌تری با دوستان، خانواده و همکاران خود خواهند داشت. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۵ نشان داد کودکانی که تشویق می‌شوند مسئولیت شخصی اعمال خود را بپذیرند، تعاملات اجتماعی مثبت‌تری هم دارند؛ زیرا افراد مسئولیت پذیر به‌جای بهانه‌تراشی برای اشتباهات خود، درصدد جبران رفتار ناکارآمد خود هستند.

۲. به وجود آمدن و تقویت اعتماد بین اعضا 

مسئولیت پذیری همچنین باعث ایجاد اعتماد در تیم‌ها، سازمان‌ها و خانواده می‌شود؛  زیرا افراد به هم وابسته‌اند و اعمال هریک می‌تواند روی دیگری تاثیر بگذارد. ازآنجایی‌که مسئولیت پذیر بودن رابطه نزدیکی با صداقت دارد، باعث ایجاد اعتماد بین اعضا می‌شود. افراد مسئولیت پذیر هستند بیشتر مورد اعتماد و احترام هستند؛ زیرا می‌دانند که آن‌ها به قول خود عمل خواهند کرد.

۳. صرفه‌جویی در زمان و انرژی

 مسئولیت پذیری شخصی به‌خصوص در شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌تواند در زمان و هزینه آن شرکت صرفه‌جویی کند. افرادی که مسئولیت اعمال خود را بر عهده می‌گیرند، درصورت بروز مشکل به‌دنبال راه‌حل می‌گردند. این رفتار نه‌تنها از بدتر شدن وضعیت جلوگیری می‌کند، بلکه از تشدید هزینه‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

با مسئولیت پذیری در زمان صرفه جویی کنید

برای مثال در نظر بگیرید بعد از اینکه بسته پستی خود را دریافت کردید، متوجه می‌شوید محصولی که سفارش داده بودید، با محصول دریافتی متفاوت است. با بخش پشتیبانی تماس می‌گیرید و آن‌ها به‌جای قبول اشتباه خود به شما می‌گویند کاری از دستشان برنمی‌آید!

آیا بازهم از آن فروشگاه خرید می‌کنید یا آن را به دیگران معرفی خواهید کرد؟ اگر پشتیبان به شما در رفع مشکل پیش‌آمده کمک کند، شما اعتماد بیشتری به آن فروشگاه داشته و احتمالا در آینده سفارش‌های بیشتری به آن می‌دهید.

۴. توسعه فردی و موفقیت 

مسئولیت پذیری حتی بر توسعه فردی و موفق شدن شما اثر می‌گذارد! موفقیت در زندگی تنها زمانی به دست می‌آید که با خود و دیگران کاملاً صادق باشید. به این معنی است که غرور خود را کنار بگذارید و به اشتباهاتتان اعتراف کنید. رهبران بزرگ مسئولیت پذیرند و از پذیرش اشتباه خود ترسی ندارند.

۵. افزایش عزت‌نفس

درست است که ما کنترلی روی عوامل محیطی، ژنتیک و افراد دیگر نداریم؛ اما قطعا روی رفتار، گفتار و اعمال خودمان کنترل داریم. اگرچه ممکن است مسئولیت‌پذیر بودن در شرایط خاص ناراحت‌کننده باشد، پذیرش مسئولیت پذیری شخصی، عاملیت شما را در شرایط مختلف زندگی تقویت می‌کند و می‌تواند به احساس توانمندی منجر شود.

افزایش مسئولیت پذیری باعث افزایش عزت نفس می‌شود

مالکیت اعمالتان ممکن است باعث افزایش عزت‌نفس شما شود و این احساس را در شما ایجاد کند که می‌توانید به خودتان تکیه کنید. افراد مسئولیت‌پذیر می‌دانند بر زندگی‌ خود کنترل دارند و داشتن کنترل بر زندگی اعتماد به خود و عزت‌نفس را در افراد افزایش می‌دهد.

افراد مسئولیت پذیر چه ویژگی‌هایی دارند؟

مسئولیت می‌پذیرند

نیاز نیست آن‌ها را مجبور به انجام کاری کنید، آن‌ها به وظایف خود به‌درستی عمل می‌کنند.

بهانه نمی‌آورند 

افراد بسیار مسئولیت پذیر دیگران را به‌خاطر اشتباه خود سرزنش نمی‌کنند؛ بلکه موقعیت و اعمال خود را به‌خوبی تجزیه‌وتحلیل و مشکلات را به‌محض بروز حل می‌کنند.

مالک احساسات خود هستند

می‌دانند چگونه احساسات خود را کنترل کنند و اجازه نمی‌دهند اتفاقات بد مانع انحام وظایف آن‌ها شود.

انتظارات اطرافیان را مدیریت می‌کنند

به افراد مسئولیت پذیر می‌توانید اعتماد کنید؛ زیرا درباره کاری که که باید انجام شود و زمان اتمام آن بسیار شفاف هستند.

همکاری می‌کنند

مسئولیت پذیرها به‌راحتی در گروه‌ها با افراد هماهنگ می‌شوند و همکاری می‌کنند.

به‌دنبال تعریف و تمجید نیستند

شاخص ارزیابی برای افراد مسئولیت پذیر رضایت درونی و حال خوب خودشان است و از دیگران انتظار تعریف و تمجید ندارند.

وقت شناس هستند 

بخشی از چیزی که آن‌ها را قابل اعتماد می‌کند، کارایی و قابل اعتماد بودنشان برای تلف نکردن حتی یک دقیقه از وقت دیگران یا خودشان است.

دایره نفوذ بزرگ‌تری دارند

دایره نقوذ یعنی دایره موارد قابل کنترل؛ مانند رفتار، گفتار، اعمال، انرژی، زمان و هرچیز دیگری که تحت کنترل خودتان باشد.

سخن پایانی

تفاوت انسان با سایر موجودات وجود قوه اختیار و انتخاب است. ما رفتار خود را انتخاب می‌کنیم؛ بنابراین در قبال نتایج و تاثیرات اعمالمان مسئولیت داریم. افراد مسئولیت‌ پذیر این نکته را به‌خوبی درک کرده‌اند که نسبت به رفتار و گفتار خود و تاثیر آن پاسخگو هستند. مسئولیت پذیر یودن می‌تواند به افزایش رضایت درونی و عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس و همچنین موفق بودن کمک کند. افراد مسئولیت پذیر افراد موثری هستند و دیگران به‌راحتی به آن‌ها اعتماد می‌کنند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت آموزش مقدماتی و رایگان کوچینگ روی تصویر کلیک کنید.

در این دوره یاد می‌گیرید چطور با دیگران ارتباط موثر برقرار کنید.