مزایای بیزینس کوچینگ چیست؟

مزایای بیزینس کوچینگ چیست

امروزه در سازمان‌های بزرگ، متوسط و حتی کوچینگ استفاده از بیزینس کوچینگ جایگاه خاصی پیدا کرده است.  نگهداشت، رشد و توسعه از اهداف هر کسب‌وکاری است؛ اما فضای رقابتی و سرعت بالای عصر حاضر، صاحبان کسب و کار را برای تحقق این اهداف دچار چالش می‌کند و استفاده از یک بیزینس کوج در حل این چالش‌ها بسیار کارگشاست. ازجمله مزایای بیزینس کوچینگ برای کسب‌وکارها عبارت است از: برطرف کردن موانع ذهنی از صاحب کسب‌وکار و زیر مجموعه آن، ارائه پیشنهاد روش‌ها یا ایده‌های جدید، کمک به رشد و توسعه کسب و کار، ایجاد شبکه‌سازی و گسترش ارتباطات صاحب کسب‌وکار، داشتنِ تفکر نقاد و دیدگاه بی‌طرفانه نسبت به صاحب کسب‌وکار و… .

در این مقاله می‌خواهیم مفصلا درباره مزایای استفاده از بیزینس کوچینگ صحبت کنیم. اما بهتر است قبل از آن مفهوم بیزینس کوچینگ را باهم مرور کنیم؛ پس با مدیربان همراه باشید.

بیزینس کوچینگ چیست و بیزینس کوچ چه می‌کند؟

در مقاله بیزینس کوچینگ چیست، تعریف مختصری از بیزینس کوچینگ یا کوچینگ کسب و کار ارائه کردیم و در اینجا به تعریف مختصری از کوچینگ کسب و کار بسنده می‌کنیم. منابع مختلفی تعاریف متعددی از بیزینس کوچینگ ارائه شده است؛ اما همگی به یک معنا و مفهوم اشاره دارند. مطابق تعریف فدراسیون جهانی کوچینگ و دیگر منابع، تعریف کوچینگ و شاخه بیزینس کوچینگ به شرح زیر است:

 «همکاری با مراجعان در فرآیندی تفکر برانگیز و خلاقانه که آن‌ها را تشویق می‌کند تا پتانسیل شخصی و حرفه‌ای خودشان را به حداکثر برسانند».”

از طرفی بیزینس کوچینگ به‌طور ساده این‌طور تعریف شده است: «کوچینگ کسب و کار، کوچینگ در خدمت کسب‌وکارهاست.». 

به‌عبارت دیگر، با ترکیب تعاریف و مفاهیم بالا، بیزینس کوچینگ یک همکاری و توافق میان بیزینس کوچ و صاحب کسب‌وکار است که با استفاده از مهارت کوچینگ و ابزارهای کوچینگ ازجمله پرسشگری، گوش شنوا، همدلی و … شرایط فعلی را ارزیابی می‌کند و در جهت رسیدن صاحب کسب‌وکار به به شرایط مطلوب تجاری‌اش پیش می‌رود.

بیزینس کوچ

در اینجا بیزینس کوچ، فردی است که در گام اول درزمینه کوچینگ مهارت دارد و در گام دوم به‌صورت تخصصی در حیطه کسب‌وکار فعالیت می‌کند.

افرادی که به‌عنوان بیزینس کوچ فعالیت می‌کنند، از لحاظ تخصص درجات مختلفی دارند. در زیر از مهمترین پارامترهای یک بیزینس کوچ حرفه‌ای ذکر شده است:

  • دارا بودن صلاحیت‌های عمومی و تخصصی کوچینگ
  • تجربه و تخصص
  • دارا بودن مهارت توسعه فردی ( ارتباطات، تعهد و مسئولیت‌پذیری و …)
  • قابلیت تحلیل و تفکر استراتژیک
  • پیگیری و اندازه‌گیری پیشرفت مراجع 
  • خلاقیت و نوآوری

بیزینس کوچ تمرکزش بر صاحب کسب‌وکار است و با تمرکز بر نقاط قوت و افزایش توانایی او، در جهت حل مسائل کسب‌وکار همراهی می‌کند.

پس از مرور تعریف بیزینس کوچینگ حتما متوجه شده‌اید که کوچینگ کسب‌وکار مزایای زیادی دارد. در ادامه این مقاله درباره مزایای آن صحبت می‌کنیم

مزایای بیزینس کوچینگ برای کسب و کارها

همان‌طورکه در بالا اشاره کردیم، دلایل مختلفی برای حضور بیزینس کوچ و استفاده از فرآیند کوچینگ کسب‌وکار برای کسب‌وکار‌ها وجود دارد. حضور بیزینس کوچ در کنار صاحب کسب‌وکار قوت قلب است و به او کمک می‌کند تا عاری از هرگونه هیجانات کاذب و با استراتژی‌های تعیین شده، در جهت رسیدن به اهدافش قدم بردارد.

 امروزه موفقیت کسب‌و‌کار‌ها بدون حضور بیزینس کوچ یا هر فردی که وظایف او را با هر عنوانی بر عهده گیرد، تقریبا محال است. در این بخش از مقاله مزایای بیزینس کوچنگ برای کسب و کارها را با توضیحات بیشتری شرح می‌دهیم.

۱. کمک به تعیین چشم انداز و اهداف 

هر کسب‌وکاری که اصولی حرکت می‌کند، قطعا چشم انداز و اهدافی را برای خودش در نظر دارد. به این معنی که مقصد را تعیین و اقدامات لازم برای رسیدن به آن را مشخص می‌کند. بیزینس کوچ در کنار صاحب کسب‌وکار قرار می‌گیرد تا به او در جهت بررسی هرچه دقیق‌تر و واقع‌بینانه‌تر بودن چشم انداز کمک می‌کند تا در طی مسیر هر جا لازم شد، مانند قطب‌نما جهت حرکت صاحب کسب‌وکار را تصدیق یا رد کند.

تعیین هدف و چشم انداز برای کسب و کار

در طی این مسیر تغییرات کوچک می‌تواند نتایج بهتر و بزرگی را به همراه داشته باشد. در ابتدای این مسیر، وضعیت فعلی کسب‌وکار و وضعیت مطلوب صاحب کسب‌وکار به‌طور دقیق ترسیم می‌شود. بیزینس کوچ در تعیین نقشه راه به صاحب کسب‌وکار کمک می‌کند.

یکی از ویژگی‌های اصلی کوچینگ کل‌نگری است. کل‌نگری به‌معنی اینکه همه ابعاد مسائل بررسی شود. در کوچینگ کسب‌وکار این تفکر توسط کوچ پیاده‌سازی می‌شود. بیزینس کوچ در کنار صاحب کسب‌وکار از بالا و به‌عنوان یک دیده‌بان به کسب‌وکار نگاه می‌کنند. در حقیقت کوچ از نگاه صاحب کسب‌وکار مسائل را بررسی می‌کند و نقاط روشن و کور کسب‌وکار را به او نشان می‌دهد.

۲. افزایش مسئولیت‌پذیری

 در فرآیند بیزینس کوچینگ مسئولیت تصمیم‌گیری و نتیجه‌گیری بر عهده صاحب کسب‌وکار است. همین امر باعث می‌شود که صاحب کسب‌وکار قدرتمندتر شود و در کنار رسیدن به موفقیت، استقلال خودش را هم حفظ کند.

در حقیقت در طی این فرآیند، کوچ کمک می‌کند تا مسائل شناسایی و در ادامه اولویت‌بندی شوند و این فرآیند با همکاری صاحب کسب‌وکار اتفاق می‌افتد. همین امر باعث می‌شود که صاحب کسب‌وکار، راهکارها را در درون مجموعه خود پیدا کند و ازآنجایی‌که این راهکارها مربوط به خود اوست، مسئولیت انتخاب و اجرای آن‌ها نیز بر عهده خود خواهد بود.

۳. افزایش اعتمادبه‌نفس و انگیزه

همان‌طورکه گفتیم، یکی از اهداف بیزینس کوچینگ در طی فرآیند کوچینگ کسب و کار، حفظ استقلال صاحب کسب‌وکار است. هر صاحب کسب‌وکاری ممکن است دچار افکار و احساسات منفی باشد.

بیزینس کوچینگ با ایجاد یک فضای ارزشمند و با تکیه بر نقاط قوت مراجع و پشتیبانی از او، اعتمادبه‌نفس صاحب کسب‌وکار را افزایش می‌دهد و به‌جای تمرکز بر نقاط ضعف به نقاط قوت تمرکز کند. ناگفته نماند که در طی مسیر نیز از نقاط ضعف او کاسته شود.

۴. بهبود عملکرد کارکنان و ارتباطات بین فردی

عملکرد صاحب کسب‌وکار بر کارکنانش نیز تاثیر می‌گذارد. همچنین یک تیم با نقاط ضعف مختلف بر عملکرد کل کسب‌وکار تاثیر می‌گذارد. استفاده از بیزینس کوچینگ از طریق ارتباط موثر و اصولی صاحب کسب‌وکار با کارکنانش  کمک می‌کند تا رهبری مناسب در سازمان صورت بگیرد.

براساس پژوهش‌ها و تحقیقات علمی، کارمندانی بهره‌وری بیشتری دارند که از رهبران خود راضی بوده و ارتباط موثر و مفیدی با آن‌ها دارند. درنهایت با افزایش بهره‌وری و عملکرد کارکنان، کسب‌وکار نیز در جهت رسیدن به اهداف مسیر بهتر و سریع‌تری را طی می‌کند.

افزایش بهره‌وری و عملکرد کارکنان
افزایش بهره‌وری و عملکرد کارکنان یکی از مزایای بیزنس کوچینگ است

مطابق اعلام فدراسیون بین المللی کوچینگ رهبرانی که از خدمات بیزینس کوچینگ استفاده کرده‌اند، شاهد افزایش ۵۰ تا ۷۰درصدی در عملکرد کاری، مدیریت زمان و اثربخشی تیمشان بوده‌اند.

همچنین یکی از مهمترین چالش‌هایی که صاحبان کسب‌وکار با آن روبه‌رو هستند، جذب، نگهداشت و توسعه منابع انسانی است. با افزایش رقابت میان کسب‌وکار‌ها در جهت توسعه و رشد، صاحبان کسب‌وکار به‌دنبال جذب استعدادها و کارکنان متعهد و با بهره‌وری بالا هستند.

بیزینس کوچینگ به‌عنوان ابزاری کارآمد در کنار آموزش و یادگیری، باعث ایجاد حس ارزشمندی در کارکنان می‌شود و درنتیجه علاوه بر جذب به نگهداشت منابع انسانی کمک می‌کند.

۵. تفکر نقاد و افزایش آگاهی

 اگر صاحب کسب‌وکار از اطرافیان خود نظرسنجی یا راهنمایی بخواهد، این احتمال وجود دارد که مغرضانه یا محتاطانه به او گزارش بدهند. اما بیزینس کوچ با تفکر و بینشی بی‌طرفانه در کنار صاحب کسب‌وکار قرار گرفته و از خواسته و نیاز او آگاهی دارد.

استفاده بیزینس کوچ از تفکر نقاد و پرسشگری، باعث می‌شود تا صاحب کسب‌وکار برای عملکرد خود پاسخی داشته باشد. همین امر باعث می‌شود تا صاحب کسب‌وکار از اقدامات بیهوده و با اولویت پایین خودداری کرده و درنتیجه به افزایش آگاهی از عملکرد خود برسد.

اگر مایلید بیشتر درباره تفکر انتقادی یا نقاد و روش‌های تقویت آن بدانید، حتما مقاله تفکر انتقادی چیست را مطالعه کنید.

۶. کمک به شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط کاری موثر

یک بیزینس کوچ حرفه‌ای بسته به شرایط کاری خود، با کسب‌وکار‌های مختلفی در ارتباط است. یکی از ابزارهای موفقیت در کسب‌وکار استفاده از شبکه ارتباطی در جهت رفع چالش‌ها، رشد و توسعه کسب‌وکار است. صاحب کسب‌وکار با کمک گرفتن از بیزینس کوچ در دایره شبکه ارتباطی او قرار می‌گیرد و این امر باعث تقویت و رشد کسب‌وکار او خواهد شد.

۷. ایجاد توازن بین کار و زندگی

معمولا یکی از چالش‌ها و دغدغه‌هایی که صاحبان کسب و کارها دارند، عدم توازن بین کار و زندگی است. آن‌ها معمولا ساعات زیادی را در محیط کسب‌وکار خود هستند و این امر سایر به ابعاد زندگی شخصی آن‌ها آسیب وارد می‌کند.

بیزینس کوچینگ با تعیین استراتژی‌ها و اولویت بندی‌ها، کمک می‌کند تا اقدامات بیهوده و بدون اولویت حذف شوند، فرآیند‌ها سیستمی شوند، زمان بیشتری آزاد شود و درنتیجه توازن میان کار و زندگی برقرار شود. درنهایت این کار رضایتمندی از شغل و زندگی را برای صاحب کسب‌وکار به ارمغان خواهد آورد.

۸. بهبود عملکرد رهبری

یکی از مهمترین دلایل حضور کوچ در کسب و کارها توانمند سازی رهبر کسب‌وکار است. در رهبری کسب‌وکار پارامترهای بسیاری تعریف می‌شود؛ ازجمله، مدیریت زمان، کنترل احساسات، مدیریت دانش، مدیریت ریسک و… .

 در طی فرایند بیزینس کوچینگ، بیزینس کوچ این پارامترها را ارزیابی  و صاحب کسب‌وکار را در جهت بهبود مهارت‌های رهبری همراهی می‌کند.

۹. افزایش درآمد و صرفه‌جویی هزینه

 در کنار سایر مزایای بیزینس کوچینگ، افزایش درآمد یکی از مهم‌ترین نتایج مورد انتظار از آن است. بیزینس کوچینگ با تسهیل‌گری و تسریع در رسیدن به اهداف کسب‌وکارها، شناسایی فرصت‌های قابل بهبود، تقویت نوآوری و ایجاد فرهنگ تفکر مقابله با چالش‌ها، نهایتا افزایش درآمد و سود آوری را برای کسب‌وکارها به همراه خواهد داشت.

افزایش درآمد از مهم‌ترین مزایای بیزینس کوچینگ
افزایش درآمد از مهم‌ترین مزایای بیزینس کوچینگ است

مطابق آمار و تحقیقات میانگین بازگشت سرمایه (ROI) با استفاده از کوچینگ کسب‌وکار تقریباً تا شش برابر سرمایه اولیه اعلام شده است. این نتایج نشان‌دهنده اهمیت بیزینس کوچینگ در جهت رشد و توسعه کسب‌وکار‌هاست.

همچنین استفاده از خدمات بیزینس کوچینگ، باعث تقویت مهارت‌های نرم، خودآگاهی مدیران و بهره‌وری کارکنان شده و به شناسایی ناکارآمدی‌ها و ساده‌سازی فرآیند‌ها کمک می‌کند. این عمل باعث کاهش هزینه‌های عملیاتی است. از این جهت بیزینس کوچینگ موجب صرفه جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود.

۱۰. توانمندسازی برای حل مساله

در یک کسب‌وکار پویا، کارکنان دائما با چالش‌های جدید مواجه هستند که یکی از مهمترین مهارت‌ها در این خصوص، مهارت حل مساله صاحب کسب‌وکار است. بیزینس کوچینگ با ارائه روش‌ها و اصول حل مسائل  ازجمله تکنیک‌های توسعه فردی، مدیریت چالش‌ها، توسعه انعطاف‌پذیری و خلاقیت، طوفان فکری و… علاوه بر بهبود عملکرد رهبری کسب و کار، کارکنان آن را نیز توانمند می‌کند.

در بخش پایانی این مقاله به مزایای دیگری از بیزینس کوچینگ اشاره می‌کنیم:

  • ارزیابی مداوم فعالیت مدیران و کارمندان و یادآوری‌کردنِ نکات مهم برای بهبود فعالیت؛
  • یاری‌رساندن به صاحبان سرمایه و کسب‌وکار در اجراکردن روش‌های جدید و کارآمد؛
  • تعیین چشم‌انداز، مشخص‌کردن اهداف و برنامه‌ریزی برای رسیدن به راهبردهای تعیین‌شده؛
  • بالا بردن میزان رضایت شغلی؛
  • یاری‌رسانی به افزایش کار تیمی و گروهی؛
  • افزایش سازگاری در افرادی که به‌صورت گروهی دست به فعالیت می‌زنند؛
  • استفادۀ درست و بهینه از زمان در کار؛
  • حمایتگریِ بخش‌های مختلفِ کسب‌وکار؛
  • محدود نبودن به زمان و مکان خاصی و قابلیت استفاده از خدمات غیرحضوری این تجارت در هر مکانی.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت آموزش مقدماتی و رایگان کوچینگ روی تصویر کلیک کنید.

در این دوره یاد می‌گیرید چطور با دیگران ارتباط موثر برقرار کنید.