کوچینگ مالی چیست و چه تفاوتی با مشاوره مالی دارد؟

کوچینگ مالی چیست

کوچینگ مالی یکی از انواع کوچینگ است که به مسائل مالی مراجع با استفاده از مهارت کوچینگ می‌پردازد؛ به عبارت دیگر، در فرآیند کوچینگ مالی ابتدا تجزیه‌وتحلیل امور مالی مراجع انجام می‌شود. در گام بعدی اهداف و نیازهای مراجع تعیین خواهد شد. سپس مراحل تغییر از وضعیت فعلی به‌سمت اهداف و وضعیت مطلوب مراجع اولویت‌بندی می‌شود. در طی این مسیر، در صورت لزوم منابع آموزشی در اختیار مراجع قرار می‌گیرد و درنهایت کوچ مالی، مراجع را جهت رسیدن به اهداف تعیین‌شده، همیاری خواهد کرد.

کوچینگ مسائل مالی به‌طورکلی هم در مباحث مالی فردی و هم در کسب و کارها قابل ارائه است. یکی از پایه‌های اصلی هر کسب و کاری مسائل مالی آن بیزینس است. بهتر است بدانید مباحث مالی در کسب وکارها، در نهایت بر مباحث مالی فردی صاحب کسب‌وکار نیز اثر می‌گذارد؛ به همین دلیل از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در حقیقت، از طریق کوچینگ مسائل مالی، مدیران کسب و کارها می‌توانند روش‌های موثرتری برای مدیریت مالی، کاهش ریسک و بهبود استراتژی‌های مالی منطبق با شرایط خود را کشف کنند؛ بنابراین کوچینگ مالی باعث می‌شود کسب و کارها رشد کرده و در مقایسه با رقبا، عملکرد بهتری داشته باشند.

اهداف کوچینگ مالی

باتوجه به مطالب بیان شده، به‌طورکلی اهداف جلسات کوچینگ مسائل مالی به شرح زیر است:

  • هدایت و پشتیبانی مراجع یا صاحب کسب و کار برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده؛
  • تعیین مسائل مالی فوری مراجع و رسیدگی به آن‌ها؛
  • بهبود وضعیت مالی مراجع یا کسب و کار؛
  • تسهیل تصمیم‌گیری مراجع در مسائل مالی؛
  • تغییر رفتار‌های مالی مراجع؛
  • ارائه ابزار‌ها و منابع لازم به مراجع برای رسیدن به هدفش؛

فرایند کوچینگ مالی به چه صورت است؟

ازآنجایی‌که در تعاریف عمومی کوچینگ مشخص شده است و ما هم در مقاله کوچینگ چیست، درباره آن صحبت کرده‌ایم، در فرآیند کوچینگ راهکارها از درون مراجع کشف و استخراج می‌شود؛ درنتیجه نقش کوچ در فرآیند کوچینگ مالی، ارائه ابزارهای لازم به مراجع است تا با تکیه بر نقاط قوت خود، مسئولیت تصمیم‌گیری در حل مسائل مالی‌اش خود را بر عهده بگیرد. نکته مهم در کوچینگ امور مالی این است که فرآیند تغییر رفتار مالی باید مراجع‌محور باشد؛ یعنی منطبق با شرایط و راهکارهای ارائه‌شده توسط خود مراجع صورت بگیرد. اینفوگرافی زیر به‌طور کامل فرایندی را توضیح می‌دهد که در کوچینگ مالی رخ می‌دهد.

فرایند کوچینگ مالی
مراحل کوچینگ مالی

مشاوره مالی چیست؟

همانطور که در مقاله مشاوره مالی چیست، توضیح دادیم، مشاوره مالی به‌معنی ارائه راهنمایی تخصصی به مراجع از قبیل موقعیت‌های سرمایه‌گذاری، حل بحران‌های مالی و حسابداری در زمینه‌های مختلف مالی است؛ به عبارت دیگر، مشاور مالی متخصص در زمینه‌های مختلف مالی است و از طریق تخصص خود، مشاوره‌های مالی لازم را به افراد و یا کسب و کار‌ها ارائه می‌دهد. معمولا در شرکت‌های بزرگ از مدیر مالی به‌عنوان مشاور مالی نیز استفاده می‌کنند.

کوچینگ مالی چه تفاوتی با مشاوره مالی دارد؟

اگرچه کوچینگ مالی و مشاوره مالی، هردو نقش موثر و مهمی در بهبود وضعیت مالی کسب و کار و افراد دارند؛ اما بین آن‌ها شباهت‌ها و تفاوت هایی وجود دارد. یکی از کلیدی ترین نکات در کوچینگ، راهکار مستقیم ندادن توسط کوچ است. کوچینگ مالی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ درحالی‌که در مشاوره مالی اساس کار ارائه راهکار و راهنمایی‌های تخصصی از جانب مشاور مالی خواهد بود. در حقیقت کوچینگ مالی یک فرآیند تعاملی است و با افزایش آگاهی و قدرت تصمیم‌گیری همراه است.

در مشاوره مالی تمرکز بر دارایی‌های موجود فعلی مراجع است و با ارائه راهکارها، مدیریت منابع مالی موجود را بر عهده می‌گیرد؛ اما در کوچینگ مالی تمرکز بر رشد و بهبود فرآیند تصمیم گیری‌های مالی افراد یا کسب و کار است. در حقیقت در مشاوره مالی تمرکز بر مدیریت مالی فعلی است؛ اما در کوچینگ مالی تمرکز بر خلق ثروت با تکیه بر فرآیند خلاقانه و نقاط قوت خود افراد یا کسب و کارهاست.

مشاور مالی متخصص در حوزه بازارهای مختلف ازجمله سرمایه‌گذاری، بورس و سهام، املاک و مستغلات و… است؛ اما در کوچینگ مالی راهکارهای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف داده نمی‌شود و همان‌طورکه گفتیم تمرکز بر خود مراجع است و در صورت لزوم کوچ مراجع را به یک مشاور مالی کاربلد ارجاع می‌دهد

مشاور مالی معمولا دارای مدرک تخصصی در حیطه مدیریت مالی، حسابداری یا مدارک مشابه است؛ اما کوچ مالی الزاما مدرک آکادمیک مرتبط با موضوعات مالی ندارد و کافی است در مهارت عمومی کوچینگ متخصص باشد و با ابزار‌های تخصصی مالی و فرآیند کوچینگ مالی آشنایی داشته باشد.

تنها شباهت مشاوره و کوچینگ مالی در این است که مسئولیت تصمیم‌گیری در هر دو حیطه مشاوره مالی و کوچینگ مالی بر عهده خود فرد یا کسب و کار است.

پارامترهامشاور مالیکوچینگ مالی
ارائه راهکار مستقیمبلهبله
تمرکزمدیریت منابع مالی موجودخودِ مراجع
داشتنِ مدرک دانشگاهیبلهخیر
مسئولیت انجام کاربا خودِ مراجعبا خودِ مراجع
اهدافارائه راهکارهای مدیریت مستقیم منابع مالی و افزایش آن ازجمله: سبدگردانی ، سرمایه‌گذاری و... ارائه ابزارهای لازم جهت رشد مالی ازجمله: تعیین اولویت‌ها، حمایت، انگیزه و...

مزایا و دستاوردهای کوچینگ مالی

هرکدام از راهکارهای مالی مزایا و دستاوردهای مخصوص به خود را دارند که بعضا باهم مشترک هستند. مهم‌ترین مزایا و دستاورد‌های کوچینگ مسائل مالی شامل موارد ذیل است:

۱. برنامه‌ریزی مالی منحصربه‌فرد برای مراجع

بسیاری از افراد و صاحبان کسب و کار، اهداف مالی خود را تعیین می‌کنند؛ اما مطمئن نیستند که اهدافشان محقق شود. از آنجایی‌که قهرمانی برای ورزشکاران حرفه‌ای، بدون داشتن مربی تقریبا محال است، داشتن کوچ مالی نیز برای افراد و صاحبین کسب و کار نیز در کنار آن‌ها کمک می‌کند تا با استفاده از از راهبردها، اولویت‌ها و ابزارهای کوچینگ مالی، اهداف مالی‌شان را تحقق بخشند

باتوجه‌به اینکه راهکارها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در فرآیند کوچینگ مسائل مالی از درون مراجع به وجود آمده است، در نتیجه این برنامه ریزی مالی، منحصربه‌فرد است و قابلیت اجرایی بالایی دارد.

۲. مدیریت بهینه مالی

مسائل مالی باتوجه‌به شرایط پیچیده کنونی، دائما در حال تغییر است؛ پس با آموزش‌های گذشته، امکان مدیریت مسائل مالی وجود ندارد. کوچینگ مسائل مالی با ارائه ابزاهای نوآورانه و منطبق با شرایط موجود، امکان مدیریت مالی نوین را برای فرد یا صاحب کسب و کار به ارمغان می‌آورد.

۳. افزایش بهره وری و رشد سریع

یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های کوچینگ مالی، حذف راهکارهای فرسایشی و تمرکز بر مسیرهای منطبق با نیاز مراجع است و همین امر باعث افزایش بهره‌وری و رشد سریع مالی خواهد شد. ازآنجایی‌که زمان یکی از پارامترهای موثر در فرآیندهای رشد کسب و کار است، افزایش بهره‌وری و رشد سریع مالی باتوجه‌به معادلات اقتصادی کنونی بسیار کمک‌کننده است.

علاوه بر مزایا و دستاوردهای فوق، کوچینگ مسائل مالی دستاورد‌هایی دیگری هم دارد که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • کاهش رفتارهای مالی اشتباه؛
  • ارائه راهکارهای خلاقانه مالی توسط مراجع در طی فرآیند کوچینگ مالی؛
  • افزایش قابلیت اطمینان اجرای برنامه‌های مالی افراد یا کسب و کارها؛
  • بهبود عادات مالی؛
  • کاهش استرس‌های مال؛
  • اندازه‌گیری نتایج مالی در طی مسیر و تحلیل آن؛
  • دسترسی مراجع به منابع و ابزارهای تخصصی مالی؛

چه کسانی بیشتر به کوچ‌های مالی مراجعه می‌کنند؟

از لحاظ فردی شاید پاسخ به این سوال نیاز به بررسی شرایط و ویژگی‌های همان فرد داشته باشد. بعضی از افراد ذاتا از لحاظ مالی نیازی به حضور کوچ مالی در کنار خود نمی‌بینند. از طرف دیگر افراد بسیاری نیز، به کوچ مالی جهت افزایش بهره وری در مدیریت هزینه و درآمد خود نیاز دارند.

اما در کسب و کار وجود کوچ مالی بسیار اهمیت دارد. همان‌طورکه گفتیم، عصر حاضر، به‌سرعت در حال تغییر است و حضور کوچ در کنار صاحبان کسب و کارها، مانند یک ابزار کنترلی عمل می‌کند تا به آن‌ها نشان دهد به چه میزان منطبق با اهداف خود در حال حرکت است و درنهایت کوچینگ مالی رشد و توسعه کسب و کار را به‌دنبال خواهد داشت.

به‌طورکلی اگر هدف، مدیریت مستقیم منابع مالی و یا راهکار از پیش تست‌شده نباشد، قطعا یک مدیر کسب و کار به کوچ مالی نیاز خواهد داشت. در ادامه به گروهی از افراد که ممکن است به کوچینگ مالی نیاز داشته باشند، اشاره کرده‌ایم:

  • کارآفرینان صنایع کوچک، متوسط و بزرگ؛
  • کسانی که به تازگی قصد راه‌اندازی کسب و کار را دارند؛
  • شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی؛
  • افرادی که علاقمند یا به‌دنبال رشد مالی در زندگی فردی خود هستند؛
  • مدیران عالی در صنایع مختلف.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت آموزش مقدماتی و رایگان کوچینگ روی تصویر کلیک کنید.

در این دوره یاد می‌گیرید چطور با دیگران ارتباط موثر برقرار کنید.