مشاوره مالی چیست و مشاور مالی چه وظایفی دارد؟

مشاور مالی

مشاور مالی کیست؟

مشاور مالی، فردی است که به مباحث مالی، موقعیت‌های سرمایه‌گذاری، انواع بحران‌های مالی و حسابداری تسلط کامل دارد و به‌طور حرفه‌ای، مشاوره و راهنمایی‌های تخصصی درباره مسائل مالی مختلف را به افراد و سازمان‌ها ارائه می‌دهد. مشاوران مالی درک عمیقی از بازارهای مالی، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و تکنیک‌های برنامه ریزی مالی دارند.

در ویدیوی زیر دکتر مهدی فرهادی‌نیا درباره مشاور مالی صحبت می‌کنند.

نمایش ویدیو درباره توضیحات دکتر فرهادی نیا درباره اینکه مشاور مالی کیست

آن‌ها باید به بازار کشور و شهری که در آن فعالیت می‌کنند و مشاوره می‌دهند، اشراف داشته باشند و تحرکات، هیجانات و دشواری‌های گذشته، حال و آینده آن بازار را بشناسند. به‌طور خلاصه، مشاوران مالی توصیه‌های شخصی درزمینه ایجاد، هدایت و رشد ثروت ارائه می‌دهند. آن‌ها ممکن است برنامه‌ریزی مالی به سازمان‌ها ارائه دهند، سرمایه‌گذاری‌های مناسب را شناسایی و حتی افراد را از انجام کاری که توجیه مالی خوبی ندارد، نهی کنند؛ زیرا قبل از ارائه توصیه‌ها، معمولا وضعیت مالی افراد یا سازمان را بررسی می‌کنند و بر طبق وضعیت فعلی آن‌ها، راهنمایی‌های لازم در جهت بهبود وضعیت مالی ارائه می‌دهند.

وظایف مشاور مالی

پس از اینکه با شغل مشاور مالی آشنا شدید، می‌توانیم به وظایف یک مشاور مالی در سازمان بپردازیم.

  1. تدوین برنامه‌های مالی برای کسب و کارها براساس اهداف و وضعیت مالی سازمان؛ گفتنی است که این مورد یکی از وظایف مدیر مالی هم محسوب می‌شود.
  2. انجام تجزیه‌وتحلیل مالی کامل و بررسی اسناد مالی شرکت؛
  3. ارائه مشاوره درباره گزینه‌های سرمایه گذاری، مدیریت ریسک و تخصیص دارایی در شرکت؛
  4. ارائه استراتژی‌هایی برای به حداقل رساندن مالیات و به حداکثر رساندن بازده مالی؛
  5. کمک به مدیران در برنامه ریزی بازنشستگی؛
  6. کمک به مدیران در برنامه ریزی املاک و مستغلات؛
  7. ارائه مشاوره مالی آگاهانه از روندهای بازار و شرایط اقتصادی روز؛
  8. نظارت بر حسابداری و بودجه‌های شرکت جهت اطمینان از همسویی با اهداف مالی سازمان؛
  9. ارائه مشاوره در زمینه انواع سرمایه‌گذاری.
جهت دریافت مشاوره مالی با دکتر فرهادی‌نیا شماره تماس خود را وارد کنید.
پشتیبان تلفنی

مشاوره مالی چیست؟

مشاوره مالی به‌معنای ارائه راهنمایی و مشاوره حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف مالی به افراد، کسب‌وکارها و سازمان‌هاست. زمانی که شرکت‌ها در بحران‌های مختلف قرار دارند یا به‌دنبال فرصت‌های رشد هستند، مشاوره مالی می‌تواند به‌راحتی به کمک افراد یا سازمان‌ها بیاید و به تصمیمات بهتر مدیران کمک کند.

در شرکت‌های بزرگ، معمولا مدیر مالی نقش مشاور را هم بازی می‌کند و دائما در کنار مدیر سازمان مشغول هدایت مدیر است؛ اما در شرکت‌های کوچک‌تر، هیچ توجیهی برای استخدام مدیر مالی وجود ندارد و درعوض، مدیران می‌توانند از مشاوران مالی با هزینه‌های خیلی کمتر کمک بگیرند و در جهت درست گام بر دارند.

مشاوره مالی به‌معنای ارائه راهنمایی و مشاوره حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف مالی به افراد، کسب‌وکارها و سازمان‌هاست.
مشاوره مالی به‌معنای ارائه راهنمایی و مشاوره حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف مالی به افراد، کسب‌وکارها و سازمان‌هاست.

بنابراین مشاوره مالی شغلی است که با تحلیل مالی شرکت‌ها، در زمینه‌هایی راهکار ارائه می‌دهند که مدیران و شرکت‌ها به کمک و راهنمایی نیاز دارند. زمانی که شما در انتخاب و تصمیم گیری سرگردان هستید و می‌خواهید کمک و راهنمایی جهت انتخاب تصمیمات آگاهانه‌تر بگیرید، یک مشاوره مالی اصولی می‌تواند مطابق با وضعیت مالی و کاری‌تان شما را راهنمایی کند؛ هرچند مسئولیت تصمیم نهایی و اجرا با خود شماست.

اما زمانی که شما می‌دانید دقیقا برای چه چیزی راهنمایی می‌خواهید، از یک منتور مالی کمک می‌گیرید تا راهی که خود رفته و موفق شده را به شما هم نشان دهد و شما آن را اجرا کنید. درنهایت هم اگر می‌خواهید در تمام مدت به سلامت به قله هدف خود برسید، از یک کوچ مالی استفاده می‌کنید تا در طول مسیر شما را هدایت کند. در مقاله کوچینگ مالی چیست به‌طور کامل درباره مفهوم کوچینگ مالی صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را بخوانید.

نمایش ویدیو درباره مشاوره مالی چیست؟ از زبان دکتر فرهادی‌نیا بشنوید

اگر مدیر یک کسب و کار هستید، لازم است که با مفاهیم مالی آشنایی داشته باشید. ما در دوره مدیریت مالی برای مدیران غیر مالی تمامی این مفاهیم را کاملا آموزش داده‌ایم.

چه زمانی به مشاوره مالی نیاز داریم؟

شرکت‌ها ممکن است در شرایط مختلف به یک مشاوره مالی نیاز داشته باشند. در اینجا چند سناریو وجود دارد که در آن یک شرکت ممکن است به خدمات یک مشاور مالی نیاز داشته باشد:

۱. شروع یک کسب‌وکار جدید

هنگام راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا سرمایه‌گذاری جدید، بسیار مهم است که به‌دنبال راهنمایی گرفتن از یک مشاور مالی باشید؛ مشاوری که می‌تواند در برنامه‌ریزی مالی، پیش‌بینی‌ها و تدوین استراتژی‌ها برای تامین بودجه و قرار دادن شرکت در مسیر مالی درست کمک کند. این مشاوره، می‌تواند به شما تا حدی در اطمینان از موفقیت کسب‌وکار جدید کمک کند.

۲. مواجهه با چالش‌ها و بحران‌های مالی

زمانی که با مشکلات مالی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنید؛ مانند کاهش درآمد، مشکلات جریان نقدی یا افزایش بدهی، احتمالا از صرف هزینه برای دریافت مشاوره مالی جلوگیری می‌کنید؛ درحالی‌که یک مشاور مالی می‌تواند وضعیت را ارزیابی کند، مسائل اساسی را شناسایی و راه‌حل‌هایی را برای تثبیت وضعیت مالی شرکت پیشنهاد دهد؛ بنابراین بهترین کمکی که یک مشاور مالی می‌تواند انجام دهد، کمک به خروج از چالش‌ها و بحران‌های مالی است

۳. ناآشنایی با مالیات و قوانین دولتی

قوانین و مقررات دولتی
در صورتی که با مالیات و قوانین دولتی آشنایی ندارید، از مشاوره مالی استفاده کنید.

هرچقدر هم که شما با قوانین دولتی آشنا باشید، بازهم قانونی برای ندانستن وجود دارد. اما یک مشاور کاربلد متمرکز بر مالیات و قوانین دولتی، می‌تواند به شما در پرداخت مالیات، راهکارهای قانونی کسب‌وکار و…کمک کند

۴. تامین مالی و ساختار سرمایه

تامین مالی، یکی از دشوار‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های یک بیزینس است که درباره آن مفصلا در مقاله تامین مالی چیست صحبت کرده‌ایم. بازی‌های مالی در طول پروسه تولید محصول، می‌تواند به شما در تامین نقدینگی و گردش کار کمک کند. وظیفه مشاور مالی درزمینه تامین مالی و ساختار سرمایه این است که برای شما استراتژی‌های تامین مالی و تولید محصول را بچیند و ساختار سرمایه شما را با راهنمایی‌های استراتژیک در بلندمدت اصلاح کند.

۵. رشد و توسعه پایدار

اگر همه‌چیز در سازمان به‌خوبی پیش می‌رود، رشد و توسعه کار به‌دنبال موجودیت خود است؛ بنابراین مشاور مالی زمانی که مدیران یا سازمان‌ها قصد رشد و توسعه را دارند، به کمک آن‌ها امده و راهکارهایی جهت رشد و توسعه بازار ارائه می‌دهند تا سودآوری و استفاده بهینه از فرصت‌ها انجام شود.

انواع مشاور مالی

مشاوران مالی بنا بر تخصص و دانش به دسته‌های مختلفی تقسیم می شوند. اینکه شما کدام یک از این دسته‌بندی را انتخاب کنید، وابسته به هدف شما از مشاوره گرفتن است. انواع مشاور مالی عبارتند از:

۱. مشاور مالی مستقل

مشاور مالی مستقل

زمانی که شما یک مشاور مالی مستقل انتخاب می‌کنید، فردی به شما مشاوره می‌دهد که از وضعیت عمومی بازار آگاهی داشته و در انواع زمینه‌های مالی دانش و اطلاعات دارد. او نسبت به وضعیت شما، مشاوره‌ و راهنمایی‌های عمومی ارائه می‌دهد و شما پس از مشاوره بینش جدیدی درزمینه مالی به دست می‌آورید.

۲. مشاور مالی محدود

زمانی که شما درزمینه خاصی می‌خواهید مشاوره بگیرید، مشاور مالی محدود بهترین گزینه است. البته اگر منتور مالی داشته باشید، بهتر از مشاور مالی محدود است؛ زیرا منتور یک بار راهی که شما می‌خواهید آغاز کنید را رفته است و می‌تواند به شما تمامی جنبه‌های عملی آن مسیر را بگوید؛ بااین‌حال بازهم بستگی به هدف شما دارد؛ مثلا اگر شما درزمینه مالیاتی به کمک نیاز دارید، مشاوره محدود بهتر از منتور است؛ اما اگر می‌خواهید یک کسب وکار جدید راه اندازی کنید و مسیر مالی آن را نمی‌دانید، بهتر است با یک منتور مالی مشورت کنید.

۳. مشاور ثروت

اگر شما شرایط مالی خوبی دارید، کسب و کار شما به نحو احسنت اداره می‌شود و قصد دارید ثروت بیشتری کسب کرده و زندگی خود را از نظر مالی رشد دهید، مشاور ثروت به شما کمک می‌کند تا دارایی‌های مالی خود را مدیریت کرده و رشد دهید. مشاوران مالی ثروت به شما راهکار‌هایی جهت افزایش سود، درک و اجرای فرصت‌های سودساز و رشد پایدار می‌دهند.

۴. مشاور پرتفولیو

درنهایت به مشاوره پرتفولیو می‌رسید. پرتفولیو یا سبدگردانی، به‌معنای مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌هاست که شامل انواع دارایی‌ها مانند سهام، بانکداری، املاک، سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و دیگر ابزارهای سرمایه‌گذاری است. مشاوران پرتفولیو باتوجه‌به اهداف، زمان‌بندی، ریسک‌ها و تحمل مالیات مشتریان، استراتژی‌های انواع سرمایه‌گذاری را تعیین می‌کنند.

آن‌ها با تحلیل دقیق بازارها و دارایی‌ها، پیش‌بینی ریسک‌ها و عوامل مختلف بازار، سعی در بهینه‌سازی بازده و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری دارند. همچنین، مشاوران پرتفولیو به مشتریان خود نیز درباره تغییرات بازار، روند سرمایه‌گذاری و نکات مهم مرتبط با پرتفولیوهایشان مشاوره می‌دهند.

نقش مشاور مالی در سازمان

مشاور مالی نقش بسزایی در یک سازمان ایفا می‌کند. در اینجا بعضی از نقش‌ها و مزایای کلیدی مشاور مالی در یک سازمان آورده شده است:

۱. برنامه ریزی مالی استراتژیک

یک مشاور مالی به شرکت کمک می‌کند تا یک برنامه مالی جامع برای دستیابی به اهداف بلندمدت خود ایجاد کند. مشاور وضعیت مالی فعلی شرکت را ارزیابی می‌کند، ریسک‌های بالقوه را شناسایی و استراتژی‌هایی برای کاهش ریسک‌ها تدوین می‌کند.

۲. به حداکثر رساندن عملکرد مالی

مشاور مالی با شناسایی مناطقی که باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود، با بهبود مدیریت جریان نقدی و به حداکثر رساندن جریان‌های درآمد به بهینه‌سازی عملکرد مالی شرکت کمک می‌کند.

۳. راهنمایی سرمایه‌گذاری

یک مشاور مالی در مدیریت سرمایه‌گذاری تخصص دارد و به شرکت کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه سرمایه‌گذاری را برای رشد دارایی‌های خود و ایجاد بازده بگیرد. مشاور فرصت‌های سرمایه‌گذاری را تجزیه‌وتحلیل می‌کند، سطوح ریسک را ارزیابی کرده و گزینه‌های سرمایه‌گذاری مناسب را براساس اهداف مالی شرکت توصیه می‌کند.

۴. مدیریت ریسک مالی

مدیریت ریسک در حوزه مالی

مشاور مالی به شناسایی و مدیریت ریسک‌های مالی شرکت کمک می‌کند. او استراتژی‌های مدیریت ریسک و طرح‌های بیمه‌ای را برای محافظت از دارایی‌های شرکت، کاهش زیان‌های احتمالی و تضمین تداوم کسب و کار توسعه می‌دهد.

۵. تصمیم‌گیری مالی

مشاور مالی در فرآیندهای مهم تصمیم‌گیری مالی مانند بودجه‌بندی سرمایه، ادغام و تملک و گزینه‌های تامین مالی راهنمایی ارائه می‌دهد.

۶. پایبند شدن سازمان به مقررات

یک مشاور مالی اطمینان حاصل می‌کند که عملکرد مالی شرکت با مقررات دولتی و مالیاتی مطابقت دارد. آن‌ها با قوانین مالی به‌روز آشنا هستند، تغییرات در مقررات را نظارت می‌کنند و اطمینان می‌دهند که عملیات مالی شرکت مطابق با استانداردهای قانونی و اخلاقی است.

سخن پایانی

هدف و ضمانت مشاوره مالی ارائه راهنمایی و پشتیبانی تخصصی مالی به شرکت‌ها برای بهینه‌سازی عملکرد مالی، به حداقل رساندن ریسک‌ها و دستیابی به اهداف مالی است. مشاور مالی تخصص و عینیت را در تصمیم‌گیری‌های مالی به ارمغان می‌آورد و استراتژی‌ها و توصیه‌های متناسب با نیازها و اهداف خاص شرکت ارائه می‌دهد. این تضمین در تخصص مشاور، دانش صنعت و تعهد به اقدام در راستای منافع شرکت و درعین‌حال رعایت استانداردهای حرفه‌ای و نظارتی نهفته است.

اگر علاقه‌مند به موضوعات مدیریت مالی هستید، مطالعه مقالات زیر هم برای شما مفید است:

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر مدیر یک سازمان هستید، برای موفقیت کسب‌وکارتان نیاز به آموزش‌های مدیریتی دارید.

برای دریافت مینی‌دوره رایگان Mba مدیربان روی تصویر زیر کلیک کنید.